لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

آزادی به نام‌های یازده عضو هیئت صلح حکومت افغانستان دست یافته است


نشست صلح طالبان در قطر
نشست صلح طالبان در قطر

رادیو آزادی به نام‌های یازده عضو هیئت پانزده نفری صلح حکومت افغانستان دست یافته است. این فهرست که از سوی سه منبع معتبر به رادیو آزادی تائید شده است نام چند زن نیز دیده می‌شود.

این منابع که خواستند نام‌های شان گرفته نشوند به روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفتند که این فهرست به زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت‌خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز سپرده شده است.

شورای عالی صلح می‌گوید که این هیئت با دقت تعیین شده و توانایی پیش‌برد گفت‌وگوها را با طالبان دارد.

در فهرستی که رادیو آزادی به آن دست یافته است نام‌های یازده تن از هیئت پانزده نفری گفت‌وگو‌کننده صلح حکومت افغانستان نام‌های دو زن نیز گنجانیده شده است.

سه منبع معتبری که خواستند نام‌های شان گرفته نشوند به رادیو آزادی می‌گویند که حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح و شاه گل رضایی عضو ولسی‌جرگه شامل این فهرست هستند.

برعلاوۀ این دو زن، نام‌های عبدالحکیم منیب، محمد ناطقی، نادر نادری، حاجی دین محمد، حفیظ منصور، عالم خلیلی، عطاالله لودین، انوارالحق احدی و باتور دوستم نیز درج این فهرست می‌باشد.

هنوز در مورد چهار عضو دیگری این هیئت معلوماتی به رادیو آزادی نرسیده است اما بربنیاد گفته‌های منابع این چهار تن از میان کسانی هستند که در نشست بین‌الافغانی در قطر شرکت کرده بودند.

در این حال عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح روز پنج‌شنبه به رادیو ازادی گفت که هیئت تعیین‌شده برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراگیر و توانا است و می‌تواند که مذاکرات را با طالبان به‌خوبی به‌پیش ببرد وی افزود: "با توجه به تجارب گذشته این بار فهرستی را آماده کرده اند که گفته می‌شود همه‌شمول‌، فراگیر و متشکل از شخصیت‌های مهم دولتی و غیر دولتی و قابل هضم برای جانب مقابل نیز است."

هرچند بر بنیاد اعلامیۀ وزارت دولت در امور صلح فهرست هیئت پانزده نفری گفت‌و‌گو‌کننده‌گان با طالبان نهایی شده است، اما حکومت افغانستان هنوز هم پس از گذشت بیست ساعت نام‌های این هیئت را نشر نکرده است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، روز چهارشنبه افغانستان را به قصد قطر ترک کرد و در صفحۀ تویترش نوشت که وقفۀ کوتاهی در اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز خواهد داشت.

هرچند تا هنوز مشخص نیست که دور هشتم گفت‌وگوها میان مقامات امریکایی و طالبان چند روز ادامه خواهد یافت، اما آقای خلیل‌زاد امیدوار است که در این دور به یک توافق نهایی با طالبان دست یابند.

سهیل شاهین سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز به برخی از رسانه‌ها گفته است، آنان توقع دارند که در هفتۀ پیش‌رو توافق‌نامۀ پایان جنگ در افغانستان را با مقامات امریکایی به امضاء رسانند.

زلمی خلیل‌زاد در این دور سفرش به افغانستان نزدیک به ده روز را در کابل سپری کرد و ساعتی پیش از رفتنش از کابل در مصاحبۀ ویژه با رادیو آزادی گفت، سفرش بسیار پُردست‌آورد بوده است، همچنان او افزود: "سفر بسیار خوب بود و حتی موفق‌ترین سفر من به کابل پس از تعیین شدنم در این وظیفه بوده است. ما با حکومت افغانستان در بارۀ قدم‌های بعدی و در مورد موافقه با طالبان و صلح به یک موافقه رسیده‌ایم."

طالبان پیش از این گفته اند که پس از اعلام زمان بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان با تمام جهت‌های سیاسی افغانستان به شمول حکومت این کشور منحیث یکی از جهت‌ها، نه حکومت، گفت‌وگو خواهند کرد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که مذاکرات بین‌الافغانی در اوسلو پایتخت ناروی صورت خواهد گرفت و توقع می‌رود که سرانجام افغان‌ها پس از چهل سال جنگ به صلح دایمی دست یابند.

XS
SM
MD
LG