لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

امریکا حاضر است هزاران سربازش را از افغانستان بیرون کند


آرشیف، نیروهای امریکایی در ولایت هلمند
آرشیف، نیروهای امریکایی در ولایت هلمند

ایالات متحده امریکا برای کاهش قابل ملاحظه نیروهایش از افغانستان آماده است، در صورتی که طالبان با کابل گفتگوهای رو در رو را آغاز کنند.

بر اساس گزارش‌های روزنامه واشنگتن پُست و شبکه تلویزیونی سی ان ان، در صورت پذیرفته شدن پیش شرط ایالات متحده، بین پنج تا شش هزار نیروی امریکایی در مرحله نخست افغانستان را ترک خواهند کرد.

طالبان تا اکنون همواره گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند و این اداره را دست نشانده می‌دانند.

  • کاهش چند هزار نیرو

چندین رسانه امریکایی گزارش می‌دهند، شمار نیروهای این کشور در افغانستان که در حال حاضر به حدود ۱۴ هزار تن می‌رسد، شاید تا ۸ یا ۹ هزار تن کاهش یابد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پُست و شبکه تلویزیونی سی ان ان، ایالات متحده این اقدام را برای آغاز گفتگوهای رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان به اجرا می گذارد.

در ادامه آمده که ایالات متحده به مثابه بخشی از توافقنامه برای پایان جنگ ۱۸ ساله افغانستان، شمار نیروهایش را در این کشور کاهش می دهد.

بر اساس گزارش سی ان ان، سایر اقدام ها کاهش کارمندان سفارت امریکا و پرسونل امنیتی را در بر خواهد گرفت.

  • پا فشاری امریکا به چهار مورد

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که در حال حاضر در دوحه پایتخت قطر است، روز چهارشنبه /نهم اسد/ در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی از چهار موردی یاد آوری کرد که در توافق با طالبان شامل است.

وی گفت: "صلح بر اساس مذاکره میان افغان‌ها باشد، صلح بر اساس این‌که آتش‌بس روی کار شود. صلح به این اساس که برای امریکا و جهان خطر نباشد. صلح به این اساس که امریکا حاضر است نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد و یا کاملاً بیرون شود. در صورتی که این کار خطری برای امریکا و افغانستان به وجود نیاورد."

تا این دم، طالبان گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده و حکومت کابل را دست نشانده خوانده‌اند.

با این هم، ایالات متحده تا هنوز اول سپتمبر را ضرب الاجل برای رسیدن به توافق صلح افغانستان می‌داند.

این تاریخ کمتر از یک ماه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فاصله دارد.

  • توافق صلح یا انتخابات؟

بر اساس گزارش‌ها، شماری از مقام‌های امریکایی به صورت شخصی از احتمال لغو انتخابات حرف می‌زنند، زیرا در ادامه تلاش‌های صلح، از ایجاد حکومت موقت و پیوستن طالبان سخن گفته می‌شود.

اما جان بس سفیر امریکا در کابل، در تویترش نوشته که انتخابات افغانستان یک پروسه افغانی است و ایالات متحده از برگزاری آن حمایت می‌کند.

آنسو از طرح ایجاد حکومت موقت و به تعویق افتادن انتخابات، به منظور رسیدن به صلح، میان برخی از نماینده‌های طالبان و سیاسیون مخالف حکومت افغانستان سخن گفته می‌شود اما رئیس جمهور اشرف غنی شدیداً با این کار مخالفت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG