لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری: به فشارها علیه حکومت ادامه می‌دهیم


شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که هشدار به تحریم انتخابات داده بود، می‌گوید که به این زودی ها انتخابات را تحریم نمی‌کنند اما فشارهای شان در برابر تیم انتخاباتی حاکم ادامه خواهد یافت.

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه به نمایندگی از این شورا گفت که آنان فیصله کردند که مبارزات انتخاباتی شانرا آغاز کنند اما به گفته وی صلح نسبت به انتخابات اولویت دارد و آنان می‌خواهند که بجای انتخابات صلح صورت گیرد.

وی افزود: "مبارزات انتخاباتی آغاز می‌شود، در باره تحریم باید بگویم که ما به هشدار تحریم ما ادامه می‌دهیم تا وقتیکه اگر انتخابات می‌شود پس باید اصلاحات در این روند بیاید، تا انتخابات شفاف داشته باشیم، اکنون ما در سراسر کشور فشارهای خود علیه حکومت را ادامه می‌دهیم."

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آقای حکیمی گفت که شب گذشته شورای نامزدان ریاست جمهوری نشست با سفرای کشورهای مختلف بشمول امریکا در کابل داشتند و نگرانی‌های شانرا در باره انتخابات آینده با آنان شریک کرده‌اند.

شورای نامزدان ریاست جمهوری هفته پیش با نشر اعلامیه‌ای از تحریم انتخابات هشدار دادند.

آنان در این اعلامیه استفاده از امکانات دولتی، عزل و نصب‌های سیاسی، مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی و کمپاین‌های قبل از وقت از سوی تیم حاکم را دلایل تحریم انتخابات ریاست جمهوری از سوی این شورا خوانده‌اند.

در پایان اعلامیۀ این شورا آمده‌است که هرگاه تیم حاکم تا یک هفته یعنی دهم اسد به این مشکلات رسیدگی نکند، انتخابات از سوی این شورا تحریم خواهد شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز گفته است که تیم های ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی از امکانات دولتی در جریان کمپاین های شان استفاده کرده‌اند که خلاف اصول انتخاباتی گفته می‌شود.

اما تیم‌های دولت ساز و ثبات همگرایی این ادعا ها را رد کرده‌اتذ.

از سوی هم قادر شاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر روز جمعه در یک نشست خبری می‌گوید که حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی توجه نکرده و تلاش برای مهندسی این روند را دارد.

وی گفت: "حکومت بار بار تعهد کرده اما متأسفانه که در نظام انتخاباتی اصلاحات آورده نشده، نه تنها که ظرفیت در انتخابات ایجا نشده بلکه ظرفیت‌های قبلی نیز از بین برده شده‌است

حکومت هر چند در این باره تا حال تبصرۀ نکرده اما پیش از این اطمینان برای برگزاری انتخابات شفاف را داده‌است و گفته که به هیچ کس اجازه مداخله در این روند را نخواهند داد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ششم ماه میزان سال روان خورشیدی برگزار شود که بشمول رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه ۱۸ تن خود شانرا نامزد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG