لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

غنی: در پروسۀ صلح بر سر افغانستان معامله ‌نخواهد شد


محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان

گفتگو های صلح میان نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر، دیروز (شنبه) آغاز شد.

با آغاز دور هشتم مذاکرات صلح در دوحۀ قطر، رئیس جمهور افغانستان ‌می‌گوید، هیچ‌کسی به این موضوع شک نکند که در پروسۀ صلح بر سر جمهوری اسلامی افغانستان معامله ‌می‌شود.

محمد اشرف غنی این سخنان را دیروز شنبه «۱۲ اسد ۱۳۹۸» در صحبت با شماری از افسران در مرکز جدید سوق و ادارۀ قوماندانی عمومی نیرو‌های هوایی افغانستان در کابل، گفت.

عکس نیروهای افغان در حال آماده باش
عکس نیروهای افغان در حال آماده باش

رئیس‌جمهور اشرف غنی همچنان به نیرو‌های امنیتی و دفاعی سفارش کرد که به فکر شایعات نباشند و تا آغاز مذاکرات صلح به سرکوب دشمنان تمرکز کنند.

او گفت: "بالای اعلامیۀ مشترک موافقه شده، در این اعلامیه مشترک شریک اساسی جامعۀ بین‌المللی جمهوری اسلامی افغانستان و قوای پر افتخاری امنیتی و دفاعی افغانستان است. همه ‌می‌دانند که بدون موجودیت ظرفیت این قوه، منطقه و دنیا به بحران ‌می‌رود. نظام جمهوری اسلامی افغانستان بر بنیاد پیشرفت‌های دموکراتیک که در طول ۱۸ سال اخیر صورت گرفته، تشکیل شده‌است. شرکای بین‌المللی افغانستان هم در ‌گفتگو‌های صلح مکرراً از حفظ پیشرفت‌ها و دست‌آورد‌ها در نزدیک به دو دهه در افغانستان در ‌گفتگو‌های صلح، تأکید ‌می‌کنند."

در این حال، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو روز جمعه در نشستی در بروکسل در پاسخ سؤالی گفت: "ما از همۀ تلاش‌ها استقبال ‌می‌کنیم. ما از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح حمایت ‌می‌کنیم، زیرا حکومت افغانستان باید بخشی از مذاکرات باشد. ما تلاش‌های به خرچ ‌می‌دهیم تا دست‌آورد‌ها در افغانستان را، حفظ کنیم که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریستان بین‌المللی مبدل نشود."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو

آقای ستولتنبرگ افزود، از ‌گفتگو‌ها میان طالبان و امریکا هم استقبال ‌می‌کنند.

اما به‌گفتۀ او مشکلات زیادی تا هنوز فرا راه‌شان موجود اند.

ینس ستولتنبرگ در ادامه در بارۀ آیندۀ نیروهای ناتو در افغانستان گفت: "‌آن‌ها مشترکاً با ایالات متحده به یک زمان مناسبی در مورد سرنوشت سربازان ناتو، تصمیم ‌می‌گیرند."

این درحالی است که دور هشتم مذاکرات صلح میان نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر، ادامه دارد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام دیروز در پیام در حساب تویترش گفته است: "این ‌گفتگو‌ها ممکن چند روزی جریان داشته باشد."

آقای شاهین در این پیام خود نوشت: "اگر توافق‌نامه نهایی شود، بر اساس آن، همۀ نیروهای خارجی به موعد معین آن از افغانستان خارج ‌می‌شوند و هم زمینه برای مذاکره با طرف‌های افغانی، فراهم ‌می‌شود."

در پیام کوتاه طالبان بیش از این جزئیات داده نشده‌است.

اما بخش عربی تلویزیون الجزیره در دوحۀ قطر دیروز به نقل از منابع‌شان گفت، ‌گفتگوی صلح افغانستان این بار شاید تا ۱۳م ماه اگست دوام کند و امکان دارد، در پایان موافقت‌نامۀ ختم جنگ، امضا شود.

خبرگزاری فرانس پرس از قول یک منبع در قطر گفته که این دور برای ‌گفتگوی مستقیم میان زلمی خلیل‌زاد و ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان، هم تلاش ‌می‌شود.

در این میان، روزنامۀ واشنگتن پُست به نقل از یک منبع حکومت افغانستان به شرط افشاء نکردن نامش ‌می‌نویسد که ادارۀ رئیس‌جمهور غنی برای ‌گفتگو‌های مستقیم با طالبان، آماده‌گی ‌می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG