لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

مسیر: گفت‌وگوهای دور هشتم امریکا و طالبان سرنوشت‌ساز خواهند بود


روزنامه های کابل
روزنامه های کابل

روزنامه‌‌های چاپ امروز کابل در کنار دیگر رخدادها، در پیوند به‌موضوع صلح و انتخابات اشاره کرده اند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر نوشته است گفت‌وگوهای دور هشتم نماینده‌گان مقام‌‌های امریکایی با طالبان در قطر آغاز شده است و گفته می‌شود که این گفت‌وگوها سرنوشت‌ساز خواهند بود.

این روزنامه در ادامه نوشته است که با پدید آمدن تغییرات اخیر در گفت‌وگوهای صلح، حکومت افغانستان هنوز از این روند ناراض به‌نظر می‌رسد و به گفت‌وگوی طالبان با حکومت افغانستان تأکید می‌ورزد.

به باور نویسنده، با در نظرداشت مسایل اخیر، یکی از دسیسه‌ها در پیوند به روند صلح این نیز بوده می‌تواند که با وجود پیروزی گفت‌وگوهای مقام‌‌های امریکایی و طالبان، افغان‌ها اختلاف‌‌های درونی شان را حل نتوانند و این ممکن یک برنامۀ طرح‌ریزی شده باشد و به برخی از جناح‌ها در این مورد مسئولیت نیز سپرده شده باشد تا گفت‌وگوهای صلح مؤفق نگردد.

این روزنامه نوشته شده است که افغان‌ها اختلاف‌‌های درونی شان را نمی‌توانند حل‌سازند و با یک نظام و قانون هم‌سویی داشته باشند از این رو بار دیگر زمینۀ مداخله برای برونی‌ها در امور این کشور فراهم می‌گردد و آنان برای رسیدن به هدف‌‌های شان دامنۀ چالش‌ها را در افغانستان گسترش می‌دهند.

  • دنیا

روزنامه دنیا با خط درشت نوشته است که آیا معامله‌ای در روند صلح افغانستان ادامه دارد که ترمپ می‌خواهد اذهان شهروندان این کشور را به مسیر دیگری سمت‌و‌سو دهد؟

در ادامه روزنامه نوشته است که دونالد ترمپ رئیس‌جمهور امریکا سخنانش در پیوند به افغانستان را بار دیگر تکرار کرده و گفته است که اگر بخواهد جنگ افغانستان در سه یا چهار روز پایان می پذیرد؛ اما نمی‌خواهد ده ملیون انسان در این سر زمین کشته شود.

به نوشتۀ روزنامه، در این زمان حساس که مذاکرات زیرعنوان صلح ادامه دارند، چرا آقای ترمپ این گونه سخنان را مطرح می‌کند؟ امریکا با بیان چنین سخنان درپی چه اهدافی است؟

روزنامه‌نویس پرسیده است که آیا در گفت‌وگوهای مقام‌‌های امریکایی و طالبان در پیوند به صلح افغانستان کدام معامله جریان دارد که می‌خواهد با بیان چنین سخنان اذهان شهروندان این کشور را به‌سوی دیگری سوق دهد و دست پاکستان به مداخله در امور افغانستان دراز شود یا هدف دیگری را در پی دارد؟

  • هیواد

با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترمپ نوشته که رئیس‌جمهور امریکا از بهر انتخابات ریاست‌جمهوری در آن کشور به‌خودش کمپاین می‌کند، اما به نوشتۀ نویسنده این روزنامه، امریکا باید بداند که در نیمه‌راه گذاشتن مبارزه برضد هراس‌افگنی اشتباه بزرگ تاریخی و جبران ناپذیر خواهد بود.

در ادامه این رونامه نوشته شده است که هراس‌افگنی با پول و تجهیزات امریکا و زیرنظر این کشور دوباره در پاکستان جان گرفته است و پاکستان با سیاست‌‌های دو‌گانه‌اش واشنگتن را در نبرد با این پدیده در افغانستان، منطقه و پاکستان با ناکامی روبه‌رو ساخته است.

نویسنده نگاشته است که در توافق صلح باید از شتاب کار گرفته نشود، بل صلحی باید به‌میان آید که دست‌آوردهای افغان‌ها در آن مصئون بمانند.

در ادامۀ نوشته شده است که توافق امریکا با طالبان می‌تواند به جنگ امریکا در افغانستان نقطۀ پایان بگذارد و این نیز پیش‌بینی شده می‌تواند که این توافق هراس‌افگنان را بیشتر از گذشته توانایی ببخشد، مانند گذشته جنگ در این کشور گسترش یابد و امریکا مجبور شود که بار دیگر سربازان‌اش را به افغانستان بفرستد.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا نوشته است که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با شک و تردیدها همراه است که برگزار خواهد شد و یا نه؟ اما روند انتخابات و کارزارهای انتخاباتی این روند را با پستی‌ها و بلندی‌ها ثابت کرده است.

در ادامۀ نوشتۀ این روزنامه آمده است که مطرح شدن انتخابات و صلح به گونۀ هم‌زمان و نیز انتخابات بدنام سال گذشته سبب شده اند تا کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری نیز در این کشور بسیار کم‌رنگ به پیش بروند.

XS
SM
MD
LG