لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

باشنده‌های برخی ولایات: کاندیدان نباید کمپاین‌های شانرا در کابل متمرکز کنند


نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمپاین‌های انتخاباتی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری بر علاوه کابل در ولایات نیز کمرنگ بوده و این موضوع مردم را به نحوی نگران ساخته است.

باشنده‌های ولایات مختلف می‌گویند که تا هنوز هیچ نشست کمپاینی از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی نشده و عکس‌های آنان نیز کمتر به چشم می‌خورد.

شماری از باشنده‌های ولایات کندهار، بدخشان و پکتیا در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند: "نام من اجمل است، متأسفانه عکس یک کاندید و یا نشست کمپاینی کدام نامزد را در کندهار ندیده‌ام، پس ما چگونه کاندید را بشناسیم و برایش رأی بدهیم."

"نام من محمد آصف است، از روزی که کمپاین‌ها آغاز شده کسی در بدخشان در باره آن معلومات ندارد. از کاندیدان می‌خواهیم که صرف به کابل اکتفا نکنند بلکه به ولایات نیز مبارزات انتخاباتی‌شان را گسترش دهند تا مردم آگاه شده و به آنان رأی بدهند."

"نام من ولی گل است از ولایت پکتیا، تنها کمپاین و نصب عکس‌ها در کابل کفایت نمی‌کند، نامزدان باید عکس و کمپاین‌های‌شان را به ولایات گسترش دهند."

مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان به روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شد.

از میان ۱۸ کاندید صرف محمد اشرف غنی دو نشست و گلبدین حکمتیار، عبدالله عبدالله، رحمت الله نبیل و سید نورالله جلیلی هر یک‌شان یک نشست کمپاینی را راه اندازی کرده‌اند.

اما عنایت الله حفیظ یکی دیگر از نامزدان انتخابات با جمع از طرفدارانش شیوه متفاوتی از کمپاین را در پیش گرفت و در غرب شهر کابل برخی از یک جاده را پاک کاری کرد.

بر اساس قانون و تقویم انتخابات، کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند در جریان ۶۰ روز از طریق کمپاین‌ها و نصب کردن عکس‌ها و بنر‌ها برنامه‌های آینده‌شان را برای مردم تشریح کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز از تمام کاندیدان می‌خواهد که با تشریح برنامه‌های کاری‌شان مردم را آگاه ساخته و آنان را به اشتراک در انتخابات پیشرو تشویق نمایند.

ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

​​ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون در این باره به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون انتخابات در تمام ولایات برای کاندیدان تسهیلات ایجاد کرده‌است، ما از همه کاندیدان می‌خواهیم که کمپاین‌های‌شان را به ولایات، ولسوالی‌ها و حتی قریه‌ها گسترش دهند تا از این طریق باور مردم را به دست بیاورند."

از سوی هم شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات می‌گویند که ضعف اقتصادی شماری از کاندیدان، اختلافات در برخی از تیم‌های انتخاباتی و مهمتر از همه چالش‌های امنیتی مانع راه اندازی کمپاین‌های انتخاباتی شماری از نامزدان شده‌است.

اما نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی تدابیر لازم را برای برگزاری نشست‌های کمپاینی کاندیدان اتخاذ کرده اند.

وی گفت: ​"طوری که در کابل به نشست‌ها و کمپاین‌ها تدابیر گرفته شده در ولایات نیز چنین اقدامات صورت گرفته است، امنیت انتخابات برای ما اولویت دارد، پولیس، کشف، استخبارات و همه نیروهای امنیتی از این روند حمایت می‌کنند."

تیم‌های مطرح انتخاباتی می‌گویند که در روزهای آینده با برگزاری نشست‌ها در ولایات برنامه‌های کاری‌شان را برای مردم تشریح خواهند کرد و آنان را تشویق می‌کنند تا در انتخابات آینده برای‌شان رأی بدهند.

XS
SM
MD
LG