لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

 طالبان در مسیر شاهراه غور-‌کابل کمربند‌های بازرسی ایجاد کرده اند


موقعیت ولایت غور در نقشۀ افغانستان
موقعیت ولایت غور در نقشۀ افغانستان

طالبان با ایجاد‍ کمربند‌های بازرسی در مسیر شاهراه غور-‌کابل مردم غور را در محاصره اقتصادی قرار می‌دهند.

شماری از باشنده‌گان ولایت غور و اعضای شورای ولایتی این ولایت با نگرانی از وضعیت امنیتی در مسیر شاهراه غور- کابل می‌گویند که طالبان به‌تازگی پوسته‌های بازرسی را برای محاصرۀ شهر فیروزکوه و آزار و اذیت مسافرین در این شاهراه ایجاد کرده اند.

مسئولین حکومتی در ولایت غور ایجاد کمربندهای تلاشی را از سوی طالبان رد می‌کنند و می‌گویند که آنان گاه گاهی راه را به روی مسافرین می‌بندند.

طالبان از دو هفته به‌این‌سو در حملات شان بر ولسوالی دولت‌یار ولایت غور بخش‌هایی از این ولسوالی را گرفته اند و در بخشی از شاهراه غور- کابل که از این ولسوالی می‌گذرد، کمربندهای تلاشی ایجاد کرده اند.

باشنده‌گان ولایت غور با نگرانی از وضعیت بد امنیتی در ولسوالی دولت‌یار می گویند، مسافرینی که در شاهراه غور-کابل رفت‌و‌آمد می‌‎کنند از گیر افتادن در دام طالبان در هراس اند.

آنان می‌گویند که اگر به‌زودترین فرصت برای برداشتن کمربندهای بازرسی طالبان در این مسیر اقدام نگردد، گزینۀ دیگری برای رفت‌و‌آمد مسافرین به‌پایتخت کشور وجود ندارد.

احمد شرانی یک تن از این باشنده‌گان طی تماس تلفنی به رادیو آزادی گفت." من باشندۀ ولسوالی دولت‌یار هستم از دو هفته به این‌طرف طالب‌ها در منطقۀ کورک ایست بازرسی ایجاد کرده اند مسافرینی را که تذکره‌های شان استیکر داشته باشد مورد لت‌و‌کوب قرار می‌دهند و در کنار جاده‌ها ماین جا سازی می‌کنند و باعث کشتار مسافرین می‌گردند."

محمد وزیرنورانی یکی دیگر از باشنده‌های این ولسوالی به رادیوی آزادی می‌گوید" ما به‌عنوان شهروندان ولایت غور نگران ناامنی‌ها در مسیر شاهراه غور‌-کابل هستیم امیدواریم حکومت مرکزی و محلی برای نابودی دشمن در ولایت غور گام بردارد به‌خصوص در مسیر شاهراه که یگانه راه مواصلاتی و وارداتی غور می‌باشد."

با این حال اعضای شورای ولایتی غور هشدار می‌دهند که در صورت تصرف دایمی این شاهراه توسط گروه طالبان این گروه مردم این ولایت را محاصره اقتصادی می‌کنند.

حمیدالله متحد عضو شورای ولایتی غور که از دو هفته به این‌سو هیچ متنفذ قومی و کارمند حکومتی نمی‌تواند از مسیر شاهراه غور-کابل سفر نماید.

به گفتۀ متحد اگرعملیات برای پاک‌سازی این مسیر از وجود طالبان راه‌اندازی نگردد آنان شاهد محاصره اقتصادی مردم از سوی این گروه خواهند بود.

"طالب‌ها از سه- چهار سال به‌این سوشاهراه غور-هرات را در تصرف داشتند، تلاش کردند این شاهراه را نیز تصرف کنند تا باشد مرکز ولایت غور را تحریم اقتصادی کنند بدبختانه دو هفته شد شاهراه را گرفتند متنفذین قومی و کارمندان حکومت نمی‌توانند سفر کنند، و به آن ها تاعید وقت دادند بعد از عید مردم تحیم اقتصادی می‌کنند"

اما هم عبدالحی خطیبی سخن‌گوی والی غور ایجاد کمربندهای تلاشی را در این مسیر از سوی طالبان رد می‌کند، اما می‌گوید طالبانی که در این ولسوالی زنده‌گی می‌کنند هر‌از‌گاهی باعث اخلال امنیت در مسیر شاهراه غور‌– کابل می‌گردند.

به گفتۀ خطیبی ادارۀ محلی غور برای محارسازی ناامنی‌ها در این مسیر برنامه‌هایی را روی دست دارد.

"در این راستا تا حال معلومات ندارم که طالب‌ها پوسته ایجاد کرده باشند، اما هستند طالب‌هایی‌که بعضی وقت های می‌آیند در مسیر‌ها دیده می‌شوند و مسافرها و افراد ملکی را آزار می‌دهند، دولت هم برای از میان‌برداشتن آن‌ها برنامه دارد در حال برنامه ریزی هستیم"

این در حالی‌است که طالبان بیشتر از چهارسال می‌شود که شاهراه غور‌-هرات را به تصرف شان دارند و در این مدت دست به آزار‌ و‌ اذیت، اخاذی و حتا کشتار مسافرین زده اند.

XS
SM
MD
LG