لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

وزارت داخله: حمله بالای موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید کار طالبان است


واسطه حامل کارمندان تلویزیون خورشید که هدف انفجار قرار گرفته است.
واسطه حامل کارمندان تلویزیون خورشید که هدف انفجار قرار گرفته است.

وزارت داخله و برخی نهاد های پشتیبان رسانه‌های افغانستان می‌گویند، حمله دیروز بالای موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید در کابل، کار طالبان است.

هیچ‌گروهی تا کنون مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه «۱۴ اسد ۱۳۹۸» در این باره به رادیو آزادی گفت: "بر اساس اطلاعات ابتدایی ما، این حمله توسط طالبان راه اندازی شده بود، نه‌تنها این حمله، بلکه در بیشترین حمله‌های که افراد ملکی هدف قرار می‌گیرند و بعداً طالبان مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرند، در حالی که در عقب بیشترین حمله‌های تروریستی دست طالبان تروریست می‌باشد."

د کورنیو چارو وزارت ویاند نصرت رحیمي

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت، این حمله کار آنان نیست.

در حمله بالای موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید به‌گفته وزارت داخله ۲ تن کشته و ۴ تن به شمول سه کارمند تلویزیون خورشید زخمی شده‌اند.

حمله بر کارمندان تلویزیون خورشید تنها موردی نیست که مسئولیت آن را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، بلکه پیش از این نیز مسئولیت برخی از حمله‌ها را به‌شمول حمله بر دفتر امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی نیز هیچ گروهی نپذیرفته است.

وزارت داخله می‌گوید، حمله بالای دفتر آقای صالح نیز کار طالبان است.

د دولت ساز انتخاباتي ډلې د مرستیال امرالله صالح پر دفتر د حملې یو انځور

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این حمله را نکوهش کرده و گفته است که هدف قرار دادن غیر نظامیان و رسانه‌ها جنایت جنگی است.

جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل نیز از طریق صفحه تویترش این حمله را نکوهش کرده و گفته است، حمله به رسانه‌ها و غیر نظامیان بی‌هدف اند و تمام طرف‌ها باید به صلح و آینده افغانستان تمرکز کنند.

په کابل کې د امریکا د متحده ایالاتو سفیر جان بس

همچنان پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان هم گفته که تلاش‌ها برای خاموش کردن خبرنگاران آنان را بیشتر تقویت می‌کند.

موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید در کابل در حالی هدف یک ماین مقناطیسی قرار می‌گیرد که پیش از این طالبان در ماه سرطان به رسانه‌های افغانستان هشدار داده بودند که از نشر پیام‌های تجارتی ضد این گروه خودداری کنند.

نهاد پشتیبان از رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» به این باور است که این حمله به تهدید قبلی طالبان ربط دارد.

د افغانستان له ازادو رسنیو د ملاتړ ادارې مشر مجیب خلوتګر

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد به رادیو آزادی گفت: "این حمله مصداق جنایت علیه بشریت است، تا اکنون هیچ گروهی در زمینه مسئولیت نگرفته، اما من فکر می‌کنم با توجه به تهدیدی که از سوی طالبان وجود داشته اگر گروهی دیگری مسئولیت این حمله را به عهده نگیرد معلوم‌دار که این کار طالبان خواهد بود، مگر اینکه طالبان به صورت رسمی و با شواهد بگوید که این حمله را انجام نداده‌اند."

حمله بر کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید آخرین مورد حمله در برابر خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان است، پیش از این نیز شماری از رسانه‌ها و خبرنگاران قربانی حمله‌های همسانی بوده اند که جان باختن دسته جمعی ۹ خبرنگار رسانه‌های گوناگون در ماه ثور پارسال از مثال‌های برجسته حمله‌ها در برابر خبرنگاران است.

XS
SM
MD
LG