لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

حکمتیار حکومت را ناکام و تصمیم‌گیری‌هایش را به‌دستور خارجی‌ها می‌خواند


گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

گلبدین حکمتیار، رهبر دسته انتخاباتی "صلح و عدالت اسلامی" با انتقاد از کاکردهای حکومت وحدت ملی، این حکومت را ناکام و تصمیم‌گیری‌هایش را به دستور خارجی‌ها می‌خواند.

آقای حکمتیار در دومین همایش انتخاباتی‌اش می‌گوید که در این کشور تنها یک حزب مقتدر می‌تواند امنیت و صلح را برقرار کند نه حکومتی که به گفته او حتا کابینه‌اش در تصمیم‌گیری‌ خود استقلال ندارد.

او در حالی‌که نسبت به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شک و تردید دارد؛ می‌گوید اگر برنده شود، تغییر مثبتی را در این کشور پدید خواهد آورد.

اما رئیس‌جمهور غنی در نشستی به‌مناسبت پیوستن زلمی رسول نامزد ریاست‌جمهوری با دستۀ انتخاباتی تیم دولت‌ساز، بر بسیج شدن تمامی افغان‌ها تأکید کرد.

روزهایی که نامزدان ریاست‌جمهوری از برنامه‌های خود می‌گویند و یک‌دیگر را به باد انتقاد می‌گیرند.

دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار این‌جا کارنامۀ حکومت وحدت ملی را ضعیف و ناکام می‌خواند و می‌گوید حکومتی که تصمیم‌گیری‌هایش به‌دستور خارجی‌ها باشد؛ ناکام است.

حکمتیار در دومین گردهمایی انتخاباتی‌اش در جمع اهالی جنوب شرق کشور، حکومت وحدت ملی را حکومت ائتلافی خواند و گفت که تصمیم‌گیری‌های ارگ به اختیار خودش نیست بل‌که کشورهای بیرونی در مورد امور افغانستان تصمیم می‌گیرند.

"این‌که حکومت آینده چه‌گونه تشکیل می‌شود و یا آیا انتخابات برگزار می‌شود و یا نه؟ آیا خواست مردم در نظر گرفته می‌شود و یا خیر؟ این تغییرات را تنها یک حزب مقتدر و توانمند می‌تواند به‌وجود آورد. آیا شما تغییر مثبت می‌خواهید؟ این کار اشخاص و ائتلاف‌ها نیست. حکومت وحدت ملی ضعیف است؛ خود رئیس‌جمهور و کابینه‌اش در تصمیم‌گیری مستقل نیستند. تصمیم را خارجی‌ها می‌گیرند."

رهبر دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که در روزهای پسین برخی نامزدان دیگر نیز از حکومت وحدت ملی به تندی انتقاد کرده‌اند.

اما محمد اشرف غنی رهبر دسته انتخاباتی تیم دولت‌ساز و رئیس‌جمهور فعلی یک روز پیش از رقیبان انتخاباتی خود خواست تا برنامه‌های چند سالۀ وی را مرور و از آن بیاموزند.

با این همه اما تشدید ناامنی‌ها، افزایش بیکاری، گسترش فساد اداری و ناتوانی‌ها در تصمیم‌گیری‌های حکومت وحدت ملی از انتقادهای برخی نامزدان ریاست‌جمهوری استند.

زلمی رسول
زلمی رسول

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که زلمی رسول یکی از نامزدهای انتخابات به‌حمایت از تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی انصراف داد.

محمد اشرف غنی رهبر این دسته انتخاباتی در همایش اعلام حمایت آقای رسول از تیم دولت‌ساز حضور یافت و گفت،"امروز با داکتر صاحب زلمی رسول یک‌جا هستیم، با بسیار اخلاص یک دیگر را می پذیریم، با یک‌دیگر دست می‌دهیم، در آغوش می‌گیریم،. این آغوش افغانستان بزرگ است که در آن تمامی افغان‌ها خود را می‌بینند."

زلمی رسول درحالی از رقیب انتخاباتی‌اش اعلام حمایت می‌کند که برخی از نامزدان به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی باورمند به نظر نمی‌رسند.

XS
SM
MD
LG