لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

ناامنی‌ها باعث کمرنگ شدن کمپاین‌های انتخاباتی در سرپل شده‌است


موقعیت ولایت سرپل در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت سرپل در نقشه عمومی افغانستان

ولایت سرپل که زمانی یک ولایت امن در شمال افغانستان محسوب می‌شد دیگر امن نیست.

شماری از فعالان مدنی در سرپل می‌گویند در این اواخر طالبان در این ولایت فعالیت‌های گسترده دارند.

تاج محمد خراسانی فعال مدنی در سرپل می‌گوید وضعیت به اندازۀ خراب است که از آغاز کمپاین‌های انتخاباتی تا هنوز تنها دو تیم، ثبات و همگرایی و تیم دولت ساز دفاتر خود را در سرپل باز کرده‌اند.

خراسانی به روز چهارشنبه "۱۶اسد۱۳۹۸" به رادیو آزادی گفت هر چند در بعضی نقاط شهر سرپل یکی دو تیم عکس‌های کاندیداها را به روی دیوارها نصب کرده‌اند با آنهم کمپاین‌های انتخاباتی به دلیل شدت ناامنی‌ها کمرنگ است.

وی گفت: "مشکل ناامنی و تهدید طالبان در سطح ولایت سرپل نگرانی بزرگ است. مشکل اقتصادی و ناامنی بزرگترین چالش در بین مردم بوده و تهدیدها نسبت به گذشته بسیار بلند شده‌است."

خراسانی افزود، اکثر نقاط ولایت سرپل در دست طالبان است از این لحاظ مردم این بار نمی‌توانند مانند سابق به پای صندوق‌های رأی بروند و زعیم ملی شان را انتخاب نمایند.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل نیز می‌گوید ولایت سرپل بار دیگر به میدان جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان مبدل شده‌است.

وی گفت، طالبان حالا در شش ولسوالی سرپل مانند کوهستانات، صیاد، گوسفندی، سانچارک، سوزمه قلعه و بلخاب حضور دارند و همه شب حملات شان را بالای مراکز ولسوالی‌ها انجام می‌دهند.

اما عبدالقادر آشنا والی سرپل صبح امروز در رابطه به نگرانی‌های مردم سرپل و اعلامیه موضع‌گیری طالبان در پیوند به پروسه انتخابات به رادیو آزادی چنین گفت: "ما به مردم خود اطمینان می‌دهیم و آماده هستیم و برای نیروهای امنیتی خود هم وظیفه دادیم تا امنیت کسانی را که کمپاین می‌کنند بگیرند و همین لحظه هم ما بخاطر تأمین امنیت انتخابات آینده جلسه داریم که چطور بتوانیم امنیت را خوب تر تأمین کنیم."

والی سرپل پروسه انتخابات را بی بدیل خوانده برای مردم سرپل اطمینان داده گفت که تیم‌های کمپاین انتخاباتی هر کاندیدا بدون نگرانی به کارزارهای انتخاباتی شان ادامه بدهند.

گروه طالبان روز گذشته با نشر اعلامیۀ با تدویر انتخابات مخالفت کرده و گفته اند که جلو این روند را می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG