لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

سفرهای هیئت طالبان با چه اسنادی انجام می‌گیرد؟


هیئت طالبان در قطر
هیئت طالبان در قطر

وزارت خارجۀ افغانستان نمی‌داند که سفرهای هیئت طالبات به کشورهای مختلف، چگونه و با چه اسنادی انجام می‌گیرد؟

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه ۱۶ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت که در این باره باید از کشورهایی که سفر طالبان آغاز و انجام می‌شود پرسیده شود.

درعین حال شماری از چهره‌های سابق طالبان می‌گویند که نمایندگان این گروه با پاسپورت‌های افغانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

سفرهای پی‌هم نمایندگان گروه طالبان به کشورهای مختلف موضوعی است که نشان می‌دهد زمینه فعالیت‌های سیاسی برای این گروه به‌گونه گسترده فراهم شده است.

حالا مقام‌های وزارت خارجۀ افغانستان می‌گویند نمی‌دانند که سفر هیئت‌های گروه طالبان به کشورهای مختلف با چه اسنادی صورت می‌گیرد؟

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در این مورد باید از کشوری که این سفرها آغاز و به کشورهایی که صورت می‌گیرد پرسیده شود: "این‌که آنان چگونه سفر می‌کنند، باید از جایی که سفر می‌کنند و به جایی که می‌روند، پرسیده شود که در این سفرهای شان از کدام پاسپورت و از چه مدرکی استفاده می‌کنند. این موضوع مربوط قوانین و شیوۀ پذیرایی کشور میزبان آن‌ها است. آیا آنان مدرک سفر دارند؟ آیا کدام ورق خاصی برای‌شان داده شده؟ آیا کدام نهاد بین‌المللی آنان را همکاری می‌کند و یا کدام کشور خاصی برای‌شان پاسپورت داده است؟"

همزمان با رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه رهبران طالبان و آغاز گفتگوهای صلح میان این گروه و مقام‌های امریکایی، چهره‌های کلیدی این گروه سفرهایی به کشورهای مختلف انجام داده و تلاش می‌کنند تا روابط خود را افزایش دهند.

پاکستان، چین، روسیه، امارات متحده عربی و اندونزیا از کشورهایی است که هیئت‌های طالبان به این کشورها سفر کرده‌اند.

این گروه در دوحه پایتخت قطر دفتر سیاسی دارد و بر اساس گزارش‌ها به‌تازگی یک هیئت این گروه به ازبیکستان نیز سفر کرده است.

ودیرصافی استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت که زمینه‌سازی سفر برای طالبان به کشورها بیانگر دیدگاه این کشور در مورد گروه طالبان و رسمیت بخشیدن بیشتر به این گروه است.

حالا سیداکبر آغا از مقام‌های پیشین این گروه و رئیس شورای راه نجات افغانستان به رادیو آزادی گفت: "اعضای دفتر قطر طالبان با پاسپورت افغانی سفر می‌کنند، طالبانی که در قطر هستند همه‌شان پاسپورت‌های افغانی دارند، آنان تمام سفرهای‌شان را با پاسپورت‌های افغانی انجام داده‌اند. در هر کشوری که سفارت و قونسلگری افغانستان است به افرادی که به پاسپورت نیاز دارند، پاسپورت توزیع می‌کند، ممکن است طالبان نیز از همین طریق پاسپورت به دست آورده باشند."

طالبان تا حالا دراین مورد ابراز نظر نکرده‌اند. اما عبدالحکیم مجاهد از اعضای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پس از رفع موقت تحریم‌های بین‌المللی بر رهبران طالب آنان حق سفر به هر کشور را دارند.

از سویی هم خالد سادات، کارشناس سیاسی می‌گوید که سفرهای هیئت طالبان به کشورها می‌تواند جوانب مثبت و منفی داشته باشد.

به باور این آگاهان چگونگی این سفرها باید از سوی حکومت افغانستان به‌گونه جدی نظارت شود.

XS
SM
MD
LG