لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

روزنامه‌های غربی و تمرکز شان روی انفجار روز چهارشنبه در کابل


روزنامه‌های بین‌المللی
روزنامه‌های بین‌المللی

شمار زیادی از رسانه‌های غربی به انفجار روز چهارشنبه در کابل تمرکز کرده اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز می‌نویسد، زیان‌های جانی و مالی تازه پس از هشدارهای جدی سازمان ملل متحد در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان به باشنده‌های کابل وارد شده است.

بر اساس آماری که وزارت داخله افغانستان نشر کرده، در نتیجۀ بم‌گذاری در یک موتر، نظام قراول آمریت حوزه ششم پولیس کابل هدف قرار گرفت که در نتیجه ۱۴ تن کشته شدند و ۱۴۵ تن دیگر زخم برداشتند.

به نوشتۀ روزنامۀ نیویارک تایمز، کابل پس از یک شب پُرتنش، صبح را با انفجار آغاز کرد. ادارۀ امنیت ملی گفته که شب پیشتر از انفجار کابل، در سه عملیات جداگانه در نواحی دوازده و پانزدۀ کابل و ولسوالی بگرامی، دو تن از جنگجویان وابسته به داعش را که مشغول طرح ریزی حملات انتحاری در کابل بودند، هدف قرار داده است.

در ادامۀ نوشته آمده که طالبان بیشتر مسئول جنگ و خشونت‌های افغانستان دانسته می‌شوند اما فعالیت‌های وابسته‌گان گروه داعش هم در این‌ کشور افزایش یافته است.

  • واشنگتن پُست

واشنگتن پُست نوشته که در آستانۀ برگزاری انتخابات ماه آینده، نگرانی‌های امنیتی یک‌بار دیگر در افغانستان افزایش یافته است.

خوشحال سعادت معین وزارت داخله افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت: "طالبان برای این‌که مردم را در برابر نظام تحریک کنند، حملات شانرا در مناطق مزدحم افزایش داده اند."

به نوشتۀ واشنگتن پُست، حملۀ چهارشنبه پرسش‌ها در مورد وضعیت امنیتی کابل را در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مبارزات انتخاباتی نامزدان مطرح کرده است.

روزنامه به هشدار روز سه شنبه طالبان هم اشاره کرده که به مردم پیام داده بودند، از انتخابات و این پروسه دور بمانند تا برای شان آسیب نرسد.

همچنان این روزنامه ادامه به سخنان رئیس جمهور اشرف غنی اشاره کرده است و نوشته رئیس جمهور در حالی رویداد چهارشنبه را نکوهش کرده که ادارۀ او برای عدم جلوگیری از حملات زیر انتقاد شدید قرار دارد.

به نوشتۀ واشنگتن پُست، با افزایش حملات و خشونت‌ها طی ماه‌های گذشته در افغانستان، رئیس جمهور غنی می‌گوید، طالبان حملات شان‌را افزایش داده اند تا در مذاکرات، امتیازهای بیشتری به‌دست آورند.

  • وال ستریت ژورنال

وال ستریت ژورنال روی این‌که لغو امتیازها در کشمیر تا چه حد بر تلاش‌های صلح افغانستان سایه افگنده، مطلبی را نشر کرده است.

حکومت هند در جریان همین هفته، برخی امتیازهای ویژۀ کشمیر را گرفت که با واکنش‌هایی به‌همراه شد.

وال ستریت ژورنال در ادامه نوشته که گرفتن این امتیازها از کشمیر، تلاش‌های امریکا را برای رسیدن به توافق صلح با طالبان با چالش روبه‌رو می‌سازد.

ایالات متحده از پاکستان انتظار دارد که در پروسۀ صلح افغانستان نقش حیاتی را ایفا کند، اما اسلام آباد با پایان دادن به امتیازها در کشمیر، واکنش جدی نشان داده است.

این روزنامه در ادامه نوشته است، شورای امنیت ملی پاکستان، در همین هفته ارتباط بحران اخیر کشمیر و تلاش‌های صلح افغانستان را به بحث گرفت.

به تحلیل روزنامه، هند در مورد کشمیر هنگامی گام برداشته که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با عمران خان صدراعظم پاکستان در قصر سفید گفت، برای میانجی‌گری روی مسألۀ کشمیر میان هند و پاکستان آماده است.

شماری از مقام‌های پاکستانی تأکید کرده اند، تا هنگامی که مسألۀ کشمیر حل نشود، بحران افغانستان پایان نمی‌یابد.

پاکستان متهم است که در مرزهایش با هند و افغانستان، شورشیان را تمویل می‌کند و در هر دو جهت به نا امنی‌ها دامن می‌زند.

این روزنامه به نقل از راجا موهن رئیس بخش جنوب آسیا در انستیتوت مطالعات سنگاپور هم نوشته که هند از این نگرانی دارد که پس از آمدن ثبات در افغانستان، گروه‌های شورشی مستقر در پاکستان که در حال حاضر مشغول جنگ در کشمیر و افغانستان اند، رخ به سوی هند خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG