لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

ایکانومیست: امریکا و طالبان تا توافق صلح فاصله خیلی کم دارند


  • ایکانومیست

نشریه ایکانومیست به تلاش‌های صلح افغانستان تمرکز کرده است. به نوشته نشریه، امریکا و طالبان تا توافق صلح فاصله خیلی کم دارند.

ایکانومیست به نقل از زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته که در پنجم اگست گفت، دو جانب پیشرفت های خیلی خوبی برای رسیدن به توافق نهایی داشته اند.

در ادامه آمده که شرایط توافق خیلی ساده به نظر می رسد، اینکه امریکا نیرو هایش را از افغانستان بیرون میکند و در نتیجه طالبان به هدف شان می رسند.

در مقابل، طالبان گفته اند که با گروه های تروریستی روابط شانرا قطع می کنند و نمی گذارند از خاک افغانستان بر کشور دیگری حمله شود.

اما نشریه ایکانومیست استدلال می کند که مهارت اصلی، آوردن طالبان و حکومت افغانستان در یک میز مذاکره است زیرا تا اکنون طالبان همواره گفتگوی رسمی با مقام های افغان را رد کرده اند.

  • اندیپندنت

روزنامه بریتانیایی اندیپندنت به افزایش حملات تروریستی در افغانستان، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، چند روز انگشت شمار تا برگزاری عید مانده و غیرنظامیان در افغانستان تلفات زیادی را طی چند روز گذشته متحمل شده اند.

در ادامه آمده که با وجود گفتگو های جاری میان طالبان و مقام‌ه ای امریکایی، تلفات غیرنظامیان در افغانستان به صورت سرسام آوری رو به افزایش نهاده است.

اندیپندنت به این هم پرداخته که شمار زیادی از افغان‌ها نگرانی دارند که اگر حدود بیست هزار نیروی امریکایی و ناتو، افغانستان را ترک کنند، چه واقع خواهد شد؟

روزنامه به اظهارات رئیس جمهور اشرف غنی هم پرداخته که گفته است، طالبان به منظور امتیازگیری در مذاکرات، حملات شانرا افزایش داده اند، اما آقای غنی افزوده که این گروه در هدفش موفق نخواهد شد.

  • ستارز ایند سترایپس

روزنامه ستارز ایند سترایپس هم به رویدادهای امنیتی افغانستان توجه کرده و از گزارش ماه جولای سازمان ملل متحد در مورد تلفات فزاینده غیرنظامیان در افغانستان یاد آور شده است.

به نوشته روزنامه، با ادامه گفتگو های امریکا با طالبان در قطر و تعهد گذشته طالبان که گویا از غیرنظامیان حفاظت می‌کنند، شمار زیادی از مردم بی دفاع در افغانستان کشته شده‌اند.

ستارز ایند سترایپس با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد که شمار کشته و زخمی‌ها تنها در ماه جولای در افغانستان را بیش از یک هزار و پنجصد تن اعلام کرده، نوشته که این آمار خیلی بالا و نگران کننده است.

به دنبال حمله روز چهارشنبه در کابل که چهارده کشته و یک صد و چهل و پنج زخمی برجای گذاشت، ستیفن دوجاریک سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل گفت که این سازمان از تهدید ها برای غیرنظامیان در آستانه برگزاری انتخابات بیست و هشتم سپتمبر نگران است.

سازمان ملل از طالبان خواسته که به زنده‌گی غیرنظامیان احترام بگذارند و به حملات مرگبار علیه مردم متوسل نشوند.

XS
SM
MD
LG