لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

باشندگان پروان: هیچ کمپاین انتخاباتی در این ولایت برگزار نشده‌است


موقعیت ولایت پروان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت پروان در نقشه عمومی افغانستان

در ۱۴مین روز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، مردم در پروان می‌گویند شاهد هیچ نوع آثار و علایم کمپاین انتخاباتی در این ولایت نیستند.

شمار زیادی از باشندگان مناطق مختلف ولایت پروان به این باور اند که نسبت به دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری این بار از وضعیت و پروسه انتخابات کمترین آگاهی را هم ندارند:‌ "اسم من حاجی جمعه خان است، ما که می‌بینیم هیچ از انتخابات نه عکسی وجود دارد و نه کمپاینی دیده می‌شود، در حالی‌که مردم ضرورت دارند که بفهمند کدام کاندید چه حرف و برنامۀ به مردم دارند؟ مردم در وضعیت بدی قرار دارند و از کاندیدان می‌خواهند در مورد تغییر آوردن و از بین رفتن مشکلات کشور به مردم حرف‌های‌شان را شریک سازند."

با این حال شماری از باشندگان ولایت پروان می‌گویند مردم در بسیاری از محلات حتی نمی‌دانند که کسی به انتخابات ریاست جمهوری کاندید است یا خیر: "نام من الفت خان است، در منطقه ما از انتخابات هیچ کسی معلومات ندارد و مردم به انتخابات علاقه دارند اما تا حالا ما کسی را نمی‌شناسیم که به وی رأی دهیم."

شورای ولایتی پروان می‌گوید مردم در این ولایت به سهم‌گیری در انتخابات علاقه مند اند اما برخی از عوامل سبب شده است که مرحله کمپاین انتخاباتی به بن‌بست رو به رو باشد.

امین الله شکوری معاون شورای ولایتی پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: " انتخابات برای مردم خیلی مهم است که سبب بهتر شدن سرنوشت وطن می‌گردد اما پروسه صلح سبب شده تا کاندیدان متردد شوند که آیا توافق صلح در قدم اول صورت می‌گیرد و یا انتخابات؟ از این خاطر تکت‌های انتخاباتی دست به کمپاین نزده‌اند."

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که بسیاری از مردم و جناح‌های سیاسی در مورد برگزاری انتخابات باورمندی ندارند.

اورنگ آذرخش استاد پوهنتون در این مورد در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید: "نه تنها در ولایت پروان بلکه در تمامی ولایت‌های کشور به استثنای کابل، برگزاری کمپاین‌های انتخاباتی خیلی کمرنگ است و عامل کلیدی آن این است که باورهای وجود دارند که انتخابات قبل از نتیجه مذاکرات صلح برگزار نخواهد شد."

برای دریافت نظر تکت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در مورد عدم کمپاین‌های‌شان در ولایت پروان نتوانستیم موفق شویم، به خاطر این که مراکز و ستاد انتخاباتی این تکتت‌ها هنوز در این ولایت ایجاد نشده و وجود فزیکی ندارند.

XS
SM
MD
LG