لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

جان بس از امیدواری به برقراری صلح افغانستان سخن گفته است


جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل
جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل

جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل در پیام خود به مناسبت عید سعید اضحی به مردم افغانستان از امیدواری به برقراری صلح در این کشور سخن گفته است.

در بخشی از نوار تصویری که روی صفحۀ توییتر سفارت ایالات متحده در کابل، شام شنبه گذاشته شد، سفیر بس می‌گوید،" پس از سال‌ها منازعه در افغانستان، اکنون چشم اندازی پیشرفت واقعی برای رسیدن به یک جورآمد را مشاهده کنیم که باعث برقراری صلح خواهد شد."

هالی هولزر سرپرست نمایندگی ارشد ملکی ناتو در افغانستان هم به برقراری صلح امیدوار هست.

او هم در پیام عیدی ویدیویی تازۀ خود افزوده هست،" امسال، امیدواریم عید سرآغاز آیندۀ صلح آمیز و مرفه برای همه افغان‌ها باشد."

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در پیام عیدی خود از همه طرف‌های درگیر جنگ خواسته که به احترام عید سعید اضحی از تحمل کار گیرند، حسن نیت نشان دهند و از خشونت خودداری کنند.

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان
تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان

او در بیانیه‌ای به روز شنبه دهم اگست گفته است، سازمان‌ملل متحد از تلاش‌های افغان‌ها برای دست‌یابی به ثبات، رفاه و صلح پایدار؛ همچنان پشتیبانی می‌کند.

آتش بس؟

هر چند آتش بس رسماً اعلام نشده است، اما ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در بخشی از پیام خود به مناسبت عید قربان در هشتم اگست به جنگجویان این گروه توصیه کرده که،" در روزهای عید به خرسندی، خدمت و مصونیت ملت مسلمان خود کاملاً متوجه باشند."

اما یک روز پیش از این پیام؛ آخندزاده طالبان مسئولیت حملۀ مرگباری را در غرب شهر کابل پذیرفتند که در آن ۱۴ تن کشته و ۱۴۵ تن دیگر زخمی شدند.

صدیق صدیقی سخنگوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامی ویدیویی که در صفحۀ فیسبوک خود گذاشته گفته است که مردم افغانستان "فریب این گونه پیام ها" را نمی‌خورند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

او افزوده است،"مردم افغانستان هیچ نیازی به شنیدن پیام طالبان ندارند. پیام طالبان متأسفانه هنوز هم پیام هراس و جنگ است."

در این میان بسیاری از مردم عادی که از جنگ میان طرف‌های درگیر رنج برده اند، فقط یک چیز می خواهند: برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان و فراتر از آن. یکی از باشندگان کابل روز شنبه به رادیو آزادی گفت،" خداوند یک آتش‌بس را بیاورد که عید ما به خوشی سپری شود."

برقراری آتش‎بس فراگیر در کنار خروج نیرو، تضمین در کار مبارزه با تروریسم از جانب طالبان، و گفتگوهای بین‌الافغانی از چهار موضوع اصلی مورد بحث میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان است.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا پیش از اول ماه سپتمبر با طالبان به یک توافق صلح دست یابد.

پرسش اصلی این است که چشم‌انداز دستیابی به یک توافق صلح در چند هفتۀ دیگر چگونه به نظر می‌رسد؟

ولی آریا تحلیل‌گر مسائل سیاسی مستقر در لندن این گونه پاسخ می‌دهد،" در بعد بین‌المللی اگر جامعۀ جهانی در رأس ایالات متحده از نهادهای دولتی افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور حمایت کنند، در بعد داخلی، اگر اجماع سیاسی طرف اصلی جنگ یعنی طالبان وجود داشته باشد و همچنین جدیت لازم برای مبارزه با فساد گستردۀ موجود و ایجاد زمینه برای حکومتداری خوب وجود داشته باشد، می‌توان به صلح خوشبین بود."

صلح و انتخابات

تلاش‌های صلح همزمان شده است با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. ششم میزان برابر با بیست و هشتم سپتمبر تاریخ برگزاری انتخابات تعیین شده است. اما در جریان سال زمان برگزاری این عمدتاً به دلیل آنچی که ضعف مدیریتی خوانده شده، دوبار به تأخیر افتاده است.

پیشاپیش؛ طالبان در بیانیه ای گفته اند که گردهمایی‌های انتخاباتی را هدف قرار خواهند داد.

حالا یکی از پرسش‌های اصلی این است که امضای هرگونه توافق صلح میان امریکا و طالبان چقدر می تواند روی زمان برگزاری انتخابات پیشرو تاثیر بگذارد؟ دیدگاه ها در این مورد متفاوت است.

علی امیری استاد یکی از پوهنتون‌های خصوصی و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در کابل در صحبت با رادیو آزادی شام شنبه به این پرسش این گونه پاسخ داد،" اگر مذاکرات صلح جدی شود و و همانگونه که سفیر امریکا در کابل هم گفته است که مسئله جدی است در آن صورت ناگزیر خواهیم بود روند انتخابات را به تعویق بیاندازیم. تا این که ترتیبات سیاسی ناشی از توافق میان امریکا و طالبان مشخص شود."

اما یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تنها راه حل مشکلات است.

طالبان تاکنون حاضر به گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان نشده و همواره از موقف امارت اسلامی افغانستان سخن گفته اند. در مقابل، حکومت به رهبری رئیس جمهور غنی بر راه اندازی به موقع انتخابات ریاست جمهوری و نیز حفظ ارزش‌های تقریباً هجده سالۀ جمهوری اسلامی افغانستان تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG