لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

غنی: صلح مشروط است


آرشف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

صلح بدون شک تأمین شدنی است، اما صلحی که عزت هرافغان در آن تأمین باشد.

رئیس جمهور غنی در پیام عیدی‌اش این مطلب را بیان کرد و گفت که مذاکرات بی ‌قید و شرط انجام می‌شود، اما برای صلح شرایط وجود دارد.

رئیس جمهور غنی همچنان در واکنش به اظهارات طالبان که با حکومت افغانستان منحیث حکومت گفتگو نمی‌کنند گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در سطح جهان پذیرفته شده است و در روند صلح نقش مهم دارد.

پیام عیدی رئیس جمهورغنی به مردم این بود که افغانستان به صلح می‌رسد، اما او تأکید کرد که صلح ملی خواهد بود نه حزبی، قومی و سمتی...

محمد اشرف غنی می‌گوید گفتگوهای صلح بی‌قید و شرط انجام می‌شود، اما برای صلح شرایط وجود دارد، اما او جزئیات شرایط صلح را واضح نساخت.

رئیس جمهور غنی درحالی که شماری از مقام‌های بلندرتبۀ دولتی در کنارش بودند، گفت: "که صلح قاطعیت می‌خواهد، فیصله‌های بزرگ در پایان حکومت ممکن نیست و برای تصامیم بزرگ باید مردم به رئیس جمهور صلاحیت بدهند."

او در ادامه افزود: "این را فراموش نکنید که صلح ملی خواهد بود نه سمتی، حزبی و قومی، صلح مربوط تمام افغان‌ها و همه نسل‌های افغانستان است. فراموش نکنید که روند صلح را ما ممکن ساختیم."

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان در راه رسیدن به صلح از شش مرحلۀ بسیار مهم گذشته است.

او تشکیل حکومت وحدت ملی، صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، گفتگو با رئیس جمهور ترامپ در نیویارک، تأکید به راه حل سیاسی، آماده‌گی برای مذاکرات بی‌قید و شرط و اعلام آتش‌بس در عید سعید فطر پارسال را از این مراحل خواند.

این درحالی‌است که دور هشتم گفتگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و طالبان در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد و گزارش‌ها می‌رساند که ممکن در روزهای بسیار نزدیک توافق‌نامۀ صلح نیز میان دو طرف امضاء شود.

آرشیف: نشت نمایندگان طالبان و امریکا در قطر
آرشیف: نشت نمایندگان طالبان و امریکا در قطر

طالبان تأکید کرده اند که پس از اعلام زمان بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان آماده هستند که با تمام جهت‌های سیاسی به شمول حکومت منحیث یکی از این جهت‌ها گفتگو کنند.

اما رئیس جمهور غنی می‌گوید که جمهوری اسلامی افغانستان در سطح جهان منحیث دولت پذیرفته شده و روند صلح را با طالبان انجام خواهد داد، رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: "صلح آمدنی است، صلحی که مطلق افغان‌ها آن‌را به خواست و مذاکرات خود می‌خواهند. جمهوری اسلامی افغانستان به حیث دولت پذیرفته شده در همه جهان است و قرار دادها و علایق پذیرفته‌شده دارد و روند صلح با تحریک طالبان به انجام خواهد رسانید."

آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به افزایش و شدت حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان تأکید کرد که با همچو حملات حکومت و مردم افغانستان سر تعظیم و اطاعت به کسی فرو نخواهد آورد.

XS
SM
MD
LG