لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

نیویارک تایمز: رهبری طالبان در پاکستان پناهگاه دارند


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی

روزنامۀ‌های غربی باز هم روی رخدادهای سیاسی افغانستان و تلاش‌های صلح تمرکز کرده اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست به تلاش‌های صلح افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه مطلب را با این آغاز می‌کند که چگونه ایالات متحده می‌تواند مطمئین شود که پروسۀ صلح افغانستان به پیروزی می‌انجامد؟

در ادامه آمده که امریکا با امیدواری برای پایان یافتن طویل‌ترین جنگ‌اش، توافق را با طالبان امضاء می‌کند.

روزنامه این اقدام را یک پیشرفت می‌داند، اما می‌نویسد که نقیصه‌های جدی در توافق وجود دارند که شاید آشفتگی به بار آورند.

نویسنده که مسودۀ توافق را دیده، نوشته است، چندین مشکل کلیدی در چهار چوب فعلی پروسۀ صلح وجود دارد و در عین حال تندروان طالبان کمتر دلیلی می‌بینند تا جنگ را کاهش دهند و تفاهم کنند.

روزنامه همچنان نوشته که شورای نظامی طالبان می‌خواهد تا تاریخ دقیق خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان مشخص شود و سپس آن‌ها برای دست یافتن به قدرت، بیشتر امیدوار شوند.

واشنگتن پُست این نکته را هم برجسته ساخته که برخی از رهبران طالبان نگرانی دارند که در صورت توافق با امریکا، شاید شماری از تندروان این گروه با داعش بپیوندند.

نویسنده از غیابت و به حاشیه‌رانده شدن حکومت افغانستان در گفتگوها میان طالبان و امریکا به عنوان عامل دیگر در تلاش‌های صلح یاد آوری کرده است. در کنار این به نقش مبهم پاکستان در روند صلح افغانستان نیز اشاره شده است.

اما مهم ترین عامل به باور واشنگتن پُست، نگرانی‌های حکومت افغانستان از توافق میان امریکا و طالبان است زیرا ادارۀ کابل با برخی بخش‌های مسودۀ توافق، موافقت ندارد.

نام امارت اسلامی طالبان و تشکیل حکومت اسلامی پس از توافق صلح، به عنوان مسایلی یادشده اند که برای حکومت افغانستان قابل پذیرش نخواهد بود.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز هم به تلاش‌های صلح افغانستان تمرکز کرده است.

در عنوان مطلب می‌خوانیم که، نقطۀ پایان گذاشتن به بحران افغانستان، به عملکرد متوازن و در عین حال مشکل در منطقه نیاز دارد.

روزنامه با اشاره به گفتگو‌های زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با طالبان در قطر نوشته که چالش‌ها برای هر دو جانب، همین است چگونه خود شان را از وضعیت فعلی بیرون کنند و در عین حال راهی را بیابند که افغانستان را به‌سوی ثبات سوق دهد.

در ادامه آمده که طالبان باید به صلح راضی شوند و نیروهای امریکایی هم افغانستان را ترک کنند. اما در عین حال شماری از کشورهای منطقه نگرانی هم دارند.

این روزنامه همچنان می‌نویسد، زلمی خلیلزاد در روز سوم گفتگو‌ها با طالبان در قطر، به هند رفت و این سفر همزمان شد با امتیازگیری‌ها از کشمیر تحت ادارۀ هند. با این اقدام وضعیت میان هند و پاکستان که هر دو ادعای ملکیت کشمیر را دارند، بار دیگر پرتنش شده است.

به نوشتۀ روزنامه، هند و پاکستان هر دو در افغانستان، نفوذ مهم دارند. رهبری طالبان در پاکستان پناهگاه دارند و آن‌سو هند، همواره از حکومت افغانستان حمایت کرده است.

نیویارک تایمز در کنار این دو کشور، از چین، روسیه و ایران هم یادآور شده و نوشته است، خلیلزاد چندین مرتبه با مقام‌های روسی و چینایی دیدار کرده و روی مسألۀ صلح افغانستان گفتگو کرده است. اما اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که روابط خوب با ایران ندارد، موضع این کشور را در قبال افغانستان متعهد نمی‌پندارد.

روزنامه به جانب طالبان هم اشاره می‌کند و می‌نویسد، ملا عبدالغنی برادر مذاکره کنندۀ ارشد طالبان نیز در این اواخر به کشورهای مختلف، از جمله ایران، روسیه، چین، اندونیزیا و اوزبیکستان سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG