لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۴۰

عید در خانۀ بدونِ نگینه و زحل


تصویر، پس از انفجاری در کابل ۷ اگست ۲۰۱۹
تصویر، پس از انفجاری در کابل ۷ اگست ۲۰۱۹

هر چند عید روزهای خوشی برای همۀ مسلمانان است، اما حملۀ انتحاری اخیر در غرب کابل شماری از خانواده‌ها را در این روزها در سوگ عزیزان شان نشانده است.

خانوادۀ زحل و نگینه که هفتۀ گذشته در انفجار موتربم در دروازۀ ورودی حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل کشته شدند نیز از خانواده‌های سوگوار است.

دراین حادثه ۱۴ تن کشته و ۱۵۴ تن دیگر زخمی شده بودند.

مادری که دو دخترش نگینه و زحل را هفتۀ گذشته در انفجار موتر بم‌گذاری شده در غرب شهر کابل از دست داد هنوز هم سوگوار است، این مادر می‌گوید، دخترانش هنگامی که می‌خواستند برای خرید لباس عید برای کودکان شان به بازار بروند قربانی این رویداد شدند.

او که بغض گلویش را می‌فشارید دراین مورد گفت: "باور کنید تا طب عدلی سه دفعه جان دادم و زنده شدم آن‌جا که رسیدم لباس‌های سوختۀ دختر بزرگم را برایم نشان دادند یک توته یخن اش مانده بود، دخترم سراپا سوخته بود، از دختر کوچکم چیزش باقی نمانده بود یک توته پایش مانده بود برایم گفتند همین قدر چیز است برایت بیاوریم گفتم نه من دیده نمی‌توانم همین خوب است بگویم که زنده از پیشم گم شده اند، توتۀ وجود شان‌را چگونه ببینم و بگویم که دخترانم بودند."

این مادر داغدیده می‌گوید، زحل سه سال پیش عروسی کرده بود و مادر دو کودک دو ساله و نه ماهه بود. زحل بیست و سه سال داشت و خواهرش نگینه تنها هفده بهار عمرش را پشت سر گذشتانده بود. زحل، سه سال پیش عروسی کرده بود.

او در ادامه گفت: "تا ساعت ده شب منتظر بودم که زخمی هستند و میایند به خانه، صبح یک توته پا در تابوت یکی اش و یک دست و یک پا در تابوت دیگرش البته تابوت‌های سربسته را آوردند برایم گفتند که در تابوت چیزی نیست، ۵ دقیقه برایم ماندن تابوت‌ها را بعداً از پیشم بردن و دفن شان کردند، جگرم کباب شده."

مادر نگینه و زحل می‌گوید که نه عیدی دارد، نه خوشی و جز گریه در سوگ دخترانش دیگر چیزی برایش باقی نماینده است.

این مادر که وضعیت اقتصادی خوب ندارد می‌گوید: "نگینه آرزو داشت مکتب‌اش را تمام کرده کار کند، اما با تمام آرزوهایش زیر خاک رفت. ای کاش پدر می‌داشتند خودم یک زن بیوه هستم این یتیم‌ها را با هزار بدبختی کلان کردم، اخر هر دویش سوخت. نگینه در خانه بود، زیاد درس می‌خواند می‌گفت در درجه بیایم که امتحان سویه بدهم با تمام آرزوهایش رفت دل و جگرم کباب شده."

ماه‌گل خالۀ نگینه و زحل می‌گوید، دختر زحل شب تا صبح گریه می‌کند و در خانواده کسی را به خواب نمی‌گذارد: "دخترک دوساله اش شب در روی حویلی راه می‌رود و مادرش را صدا می‌زند، دخترک خردش را خاله‌اش شیر می‌دهد تمام ما سوختیم کباب شدیم. "

تصویر از محل انفجار موتربم در غرب کابل
تصویر از محل انفجار موتربم در غرب کابل

این رویداد موتربم روز چهارشنبه هفتۀ گذشته در ورودی حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل رخ داد.

وزارت داخله گفته است، دراین حمله که طالبان مسئولیت آن را پذیرفتند، ۱۴تن کشته و ۱۴۵تن دیگر زخمی شدند.

خانواده‌های قربانیان این حادثه می‌گوید حکومت درتأمین امنیت جان باشنده‌های کابل ناکام است و باید به‌خاطر تأمین امنیت شهر کابل بیشتر تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG