لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

جان بولتون می‌کوشد بریتانیا موقف شدیدتر علیه ایران اتخاذ کند


جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا
جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا و یکی از حامیان سیاست‌های رئیس جمهور دونالد ترمپ به بریتانیا سفر کرده تا این کشور را برای اتخاذ یک موقف شدید در برابر ایران، تشویق کند.

آقای بولتون دیروز یکشنبه ۱۱ اگست وارد لندن شد.

او در جریان اقامتش در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بریتانیا تلاش می‌کند که روابط واشنگتن و لندن را که در دورۀ صدارت ترزا می به سردی گرائیده بود، دوباره بهبود بخشد.

انتظار می‌رود که مشارو امنیت ملی قصر سفید در دیدارش با مقام‌های بریتانیا، آن‌ها را تشویق کند که پالیسی‌شان را با پالیسی امریکا، یکسان سازند. پالیسی که همین اکنون ایران را تحت تعزیرات شدید قرار داده‌است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی از موافقتنامه سال ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران با شش کشور مقتدر جهان خارج شد و بر تهران تعزیرات بیشتر وضع کرد.

اما بریتانیا، فرانسه، جرمنی، چین و روسیه که دیگر امضا کنندگان این موافقتنامه اند، تا هنوز به آن پابند اند.

یک مقام ارشد ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ می‌گوید، استدلال جان بولتون این خواهد بود که لندن از موافقتنامۀ اتمی با ایران خارج شود و این در افزایش فشار بر ایران کمک می‌کند.

اما به گفتۀ این مقام امریکایی اتخاذ چنین یک تصمیم خیلی زود امکان پذیر نیست.

هر چند بریتانیا از موافقتنامۀ اتمی با ایران خارج نشده‌است. اما توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمُز از سوی نیروهای نظامی ایران به روابط تهران و لندن آسیب رسانده‌است.

ایران این کشتی نفتکش بریتانیا را دقیق پانزده روز بعد، در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی از سوی نیروهای بحری بریتانیا در آبنای جبل طارق توقیف کرد.

این حوادث بر بریتانیا فشار آورد تا در برابر ایران موقف سختگیرانه اتخاذ کند.

مهمترین تصمم بریتانیا در برابر ایران این بود که به ائتلاف به رهبری امریکا پیوست که وظیفه داشت امنیت سایر کشتی‌ها در خلیج فارس را تأمین کند.

امریکا از این که بریتانیا به این ائتلاف یکجا شد، ستایش کرد و دیگر متحدین امریکا را نیز به عمل مشابه تشویق نمود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به تکرار تأکید کرده‌است که اگر امریکا تعزیرات را رفع کند با این کشور مذاکره می‌کند.

آقای روحانی در تازه‌ترین مورد سه‌شنبه گذشته هشدار داد که اگر امنیت ایران به خطر مواجه شود، عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمُز مصون باقی نمی‌مانند.

XS
SM
MD
LG