لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

واشنگتن پُست: سیاست و خشونت به نحوی معارف افغانستان را وسیله قرار می‌دهد


  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توجه کرده و نوشته است، بیشتر از مکتب‌ها که هدفی برای طالبان بوده می‌تواند، به عنوان مراکز رأی‌دهی استفاده می‌شود.

به نوشته روزنامه، سیاست و خشونت به نحوی معارف افغانستان را وسیله قرار می‌دهد.

در ادامه از معارف به عنوان دستآورد و پیشرفت خیلی بزرگ در افغانستان یاد آوری شده و آمده‌است که همین شاگردان امروز، آینده سازان افغانستان خواهند بود و شاید یک روز کشور شانرا از فقر بیرون کنند.

اما واشنگتن پُست به این پرداخته که مانند سایر کشور ها، مکتب‌ها به صفت مراکز رأی‌دهی در افغانستان استفاده می‌شوند و به هدف طالبان و خشونت‌های این گروه مبدل شده می‌تواند، چیزی‌که در سال‌های گذشته نیز معمول بوده‌است.

روزنامه به نقل از سازمان ملل متحد نوشته که حملات بر مکتب‌ها در سه ماه نخست امسال در مقایسه با عین زمان در جریان پارسال، دو برابر افزایش یافته است.

واشنگتن پُست به نقل از محمد، سر معلم مکتب علی نیکه در کندهار نوشته که می‌گوید، بهتر است معارف از سیاست و انتخابات دور نگهداشته شود.

در ادامه از میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان هم نقل شده که در ماه جون، نامه‌های را برای رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه فرستاد و درخواست کرد که از مکتب‌ها به عنوان مراکز رأی‌دهی استفاده نشود.

آقای بلخی همچنان گفته که بهتر است از مسجد‌ها و سایر محلات اجتماع مردم در رأی‌دهی و انتخابات کار گیرند.

واشنگتن پُست این را هم به نقل از سرپرست وزارت معارف افغانستان نوشته که گفته است، نامه‌هایش عنوانی دو رهبر تا هنوز بی‌پاسخ مانده‌است.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هم گفته که گزینه دیگری ندارند زیرا آن‌ها در انتخابات هفتاد تا هشتاد درصد به مکتب‌ها متکی استند تا از آن‌ها به عنوان مراکز رأی‌دهی استفاده کنند.

  • اندیپندنت

روزنامه فارسی اندپندنت از مشکلات زنان ایرانی که با مردان افغان و شهروندان سایر کشور‌ها ازدواج کرده‌اند، یاد آوری کرده‌است.

به نوشته روزنامه، بیش از یک صد و پنجاه هزار تا دو صد هزار تن از زنان ایرانی با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند که بیشتر این مردان، شهروندان افغانستان استند. حالا ده‌ها هزار کودک مشترک آن‌ها، از گرفتن حقوق شهروندی ایران محروم شده‌اند.

در ادامه از این نکته هم یاد آوری شده که شماری از شعیه مذهبان افغان با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و دلیلش هم واضح است، آن‌ها نسبت به هر خارجی، به راحتی با ایرانی‌ها به زبان فارسی حرف می‌زنند، چیزی که به گفته اندیپندنت، عراقی‌ها و سایر خارجی‌ها برای کسب آن موفق نشدند.

شورای ملی ایران پار سال قانون حقوق شهروندی این‌کشور را برای فرزندان زنانی که از همسر خارجی فرزند به دنیا آورده‌اند، تصویب کرد اما شورای نگهبان ایران که تصامیم بزرگ کشور را در دست دارد، تا هنوز این قانون را تأیید نکرده‌است.

روزنامه به نقل از عباس علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشته که در آن هنگام گفته بود، روی اصول با شورا توافق دارند اما او حالا گفته که برخی مشکلات در این قانون وجود دارد.

به باور روزنامه، شورای نگهبان ایران این قانون را تنها به خاطری رد کرد که شاید در نتیجه تصویب آن، برای فرزندان زنانی حقوق شهروندی داده می‌شد که با یک اروپایی یا یک امریکایی ازدواج کرده‌اند.

اندیپندنت از چالش‌های معارف در برابر فرزندان مشترک زنان ایرانی و مردان افغان هم یاد آور شده و گفته است، تا سال ۱۳۹۵ شمسی، مکتب‌ها اجازه نمی‌دادند که کودکان با پدر خارجی، شامل مکتب شوند اما به دنبال سفارش آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، این مشکل تا حدی رفع شده‌است.

روزنامه از حضور هزاران شهروند افغانستان به نفع ایران در جنگ سوریه هم یاد آوری می‌کند و می‌نویسد، به دنبال شرکت این جنگجویان، محدودیت‌ها بر کودکان افغان برای شمولیت در مکتب‌ها رفع شد.

XS
SM
MD
LG