لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

افزایش سه برابری گردشگران خارجی در مقایسه به سال‌های قبل در بدخشان


شماری از سیاحین خارجی در ولایت بدخشان افغانستان
شماری از سیاحین خارجی در ولایت بدخشان افغانستان

مقام‌های محلی در ولایت بدخشان میگویند که در چهار ماه نخست سال‌جاری بیش از ۱۲ هزار سیاح داخلی و ۲۴۰ گردشگر خارجی از دومین پارک ملی کشور (واخان) و دیگر نقاط دیدنی این ولایت بازدید کرده‌اند.

بدخشان، با داشتن صدها آبدۀ تاریخی و مناظر زیبای طبیعی، یکی از ولایت‌های پر جاذبۀ افغانستان برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود که همه ساله مردم این ولایت میزبان سیاحین داخلی و خارجی می‌باشند.

نقیب الله ثاقب‌یار رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان امروز جمعه به رادیو آزادی گفت؛ امسال آمار گردشگران خارجی در چهار ماه نخست سال‌جاری به ۲۴۰ تن می‌رسد که از نقاط مرتفع دیدنی، پامیرات، واخان، ولسوالی شهدا و دشت شیوه دیدن کرده‌اند، در حالی‌که در تمام سال گذشته آمار گردشگران به ۲۹۷ تن به ثبت رسیده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶، ۱۳۶ گردشگر خارجی از بدخشان دیدن کرده بودند در تمام سال ۱۳۹۷، ۲۹۷ گردشگری خارجی داشتیم، اما امسال در چهار ماه نخست ما ۲۴۰ گردشگر خارجی در بدخشان داشتیم که این کمیت در تناسب به سال‌های قبل بسیار زیاد است."

یک سیاح خارجی حین صحبت با دو خانم افغان در ولایت بدخشان افغانستان
یک سیاح خارجی حین صحبت با دو خانم افغان در ولایت بدخشان افغانستان

صدیقی لعل زاد آمر گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که بدخشان به دلیل داشتن جاذبه‌های دیدنی، حیوانات نادر و کمیاب، جهیل‌های دلکش، توجه جهانگردان خارجی را به خود جلب کرده‌است. اما ناامنی در گوشه و کنار این ولایت حضور سیاحین خارجی را اندکی کمرنگ ساخته است.

وی گفت: "ما در حدود ۷ تا ۸ جهیل در بدخشان داریم که باید بالای آنها سرمایه گذاری شود، چشمه‌های آب گرم اینجا است، بزرگترین قلعه افغانستان نوشاخ اینجا است، هر گوشۀ از بدخشان طبعیت گوارا و فرهنگ مختلف خود را دارد که اگر این مکان‌ها امن گردند، یکی از بزرگترین مکان‌ها برای جلب توریزم در افغانستان بدخشان خواهد بود."

از سوی هم اسدالله محمدی فرمانده پولیس بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که او به تمام نیروهای تحت امرش در ساحات زیر حاکمیت دولت دستور داده‌است که با سیاحین خارجی همکار باشند و تأمین امنیت گردشگران خارجی در دستور کار شان قرار دارد.

شماری از سیاحین داخلی در حال گشت زنی در کوه‌های بدخشان
شماری از سیاحین داخلی در حال گشت زنی در کوه‌های بدخشان

وی افزود: "من به تمام نیروهای تحت امرم دستور داده ام که هر گردشگری که به بدخشان می‌آید به قلمرو ما زیست می‌کند ، باید از آنان حفاظت شود، از هوتل گرفته تا مسیر راه‌شان."

از سوی هم محمد ذکریای سودا والی بدخشان به تمامی جهانگردان خارجی اطمینان می‌دهد که بدخشان جای مناسب برای گردشگری است و هیچ تهدید متوجه آنان نخواهد بود.

وی بدخشان می‌گوید: "ما در نقاطی‌که ساحه گردشگری است در آنجا مشکل ناامنی نداریم، مثلاً ولسوالی واخان، اشکاشم و لسوالی‌های مرزی و جاهای گردشگری که جهانگردان می‌آیند ما مشکل نداریم، شرکت‌های وجود دارد که زمینه انتقال و بود و باش را برای گردشگران خارجی و داخلی مساعد سازند."

رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان هم‌چنان می‌گوید که به دلیل این که ولسوالی وردوج از ۵ سال به این‌سو در کنترول طالبان است و راه عبوری پامیرات را طالبان قطع کرده‌اند، تمامی سیاحین که به ولایت بدخشان می‌آیند از طریق خاک تاجکستان وارد پامیرات می‌شوند و عواید هنگفت در جیب کشور تاجکستان می‌رود.

XS
SM
MD
LG