لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

اشرف غنی: نظام جمهوری صلح می‌آورد، طالبان افغانستان را به عقب می‌برند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

در آستانه رسیدن امریکا و طالبان به توافق‌نامه احتمالی صلح، رئیس جمهور غنی تأکید می‌کند که درقالب نظام جمهوری، افغانستان به صلح می‌رسد اما اگر طالبان را می‌خواهید به عقب می‌روید.

محمد اشرف غنی این سخنان را شب گذشته در مصاحبه با رادیو تلویزیون ملی به مناسبت نزدیک شدن روز استرداد استقلال افغانستان زیر عنوان فصل نا تمام شاه امان الله بیان داشت.

آقای غنی می‌گوید که افغان‌ها باید از شخصیت پرستی برایند و قواعد بازی طوری ترتیب شود که مورد اجماع در داخل قرار گیرد.

او تأکید می‌کند که حفظ نظام جمهوری از راه انتخابات مهمترین موضوع است و نباید اجازه داده شود که این نظام از دست برود.

وی گفت: "انتخابات برای جمهوریت است، جمهوریت را می‌خواهید یا طالبان را، اگر طالبان را می‌خواهید به انقطاع و دوباره به عقب می‌روید اما اگر جمهوریت می‌خواهید در چوکات آن صلح می‌آید و در قالب صلح ملت را جمع کرده می‌توانید."

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دور هشتم گفتگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر انجام شد و دو طرف از آن ابراز رضایت کردند.

دیدار هیئت امریکایی با اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه
دیدار هیئت امریکایی با اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه

هر چند خلاف توقع در این دور مذاکرات توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان امضا نشد اما با اشاره به پیشرفت‌ها در گفتگوهای دو طرف برخی‌ها می‌گویند که ممکن این توافق‌نامه در دور بعدی مذاکرات که تا هنوز زمان و مکان برگزاری آن مشخص نیست، به امضا برسد.

در این حال رئیس جمهور غنی می‌گوید که برای ایجاد دولت نیرومند در افغانستان نیاز به استقلال سیاسی، اقتصادی، فکری و هویتی است و تمام حرکات باید مطابق خواست مردم و نبض جامعه تنظیم گردد.

وی افزود: "بدون اجماع ملت باید حرکاتی را انجام ندهیم که موجب تقسیم ما گردد، اما اگر اجماع ملت وجود داشته باشد، باید به یک اقلیت اجازه ندهیم که جلو پیشرفت را بگیرد."

آقای غنی تأکید کرد که فصل نا تمام شاه امان االله که تلاش برای پیشرفت افغانستان بود، باید تکمیل شود و حالا به گفته او این ظرفیت در این کشور به میان آمده‌است.

اما او می‌گوید که تنها دانش تخنیکی برای پیشرفت افغانستان کافی نیست بلکه در کنار آن وطندوستی نیز نقش مهم و اساسی دارد.

XS
SM
MD
LG