لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

سعیده هنرمندی که با تار تصویر می‌کشد


یکی از قالینچه های دست بافت سعیده
یکی از قالینچه های دست بافت سعیده

سعیده خانم بیوه که ۴۳ سال سن دارد یکی از زنان پُرتلاشِ است که تا حالا ده‌ها نقشه افغانستان و تصاویر شخصیت‌های مهم سیاسی دنیا و بناهای تاریخی افغانستان و جهان را بر روی قالین بافته‌است.

خانم سعیده که سه دختر و دو پسر دارد شوهرش را که پولیس محلی بود سه سال پیش در جنگ درزاب از دست داد و حالا در شهر شبرغان در یک اطاق کرایی با پنج فرزندش زندگی می‌کند.

این خانم می‌گوید، در این اواخر به کمک دفتر حمایه اطفال افغانستان یک کارگاه تصویر نگاری در قالین را ایجاد کرده و شیوه بافتن تصویر در قالین را از قبل آموخته است.

خانم سعیده که بگفته خودش در جریان دو هفته یک تخته قالینچۀ یک متره را می‌بافد به مبلغ ۱۳۰۰ افغانی می‌فروشد.

وی گفت: پنج فرزند دارم شوهرم در جنگ کشته شد، در حویلی کرایی در یک اطاق گلی زندگی می‌کنم. دفترحمایه اطفال برایم مواد خام قالین را داد حالا در روی قالین نقشه افغانستان، صلح و نقشه دنیا را می‌بافم و در بازار می‌فروشم از پول آن برای اولاد‌هایم قلم و کتابچه می‌خرم."

وی می‌گوید از طریق بافتن عکس در قالین، قالین‌های دست بافتش مشهور شده و توجه بیشتر مشتریان را جلب کرده‌است.

حاجی لطف الله یکتن از قالین فروشان مارکیت قالین شبرغان می‌گوید، در شرایط فعلی بازار قالین چندان خوب نیست اما خیلی از مشتریان قالینچه‌های تصویر نگاری را می‌پسندند.

این تاجر قالین افزود در گذشته قالین بافان خود نقش‌های قالین‌های خود را تهیه و طراحی می‌کردند، اما در این روز‌ها افرادی هستند که به صورت تخصصی به این حرفه اشتغال دارند.

وی گفت: "در قالینچه‌ها اگر نقشه افغانستان، صلح و بعضی بیرق‌ها بافته شده باشند مشتریان زیاد تر می‌پسندند و خریدار هم زیاد دارد."

طراحان نقش قالین در شبرغان می‌گویند که طراحی موضوعات صلح، نقشه افغانستان و چهره انسان، از یک سو به شهرت جهانی شدن قالین افغانستان کمک می‌کند و از سوی دیگر بازار قالین را رونق بیشتر می‌بخشد.

خانم سعیده در حال بافتن قالین در خانه‌اش
خانم سعیده در حال بافتن قالین در خانه‌اش

در همین حال مقامات محلی جوزجان می‌گویند که بخاطر آوردن تغییرات در زندگی یک عده خانواده‌های فقیر و نان آور از طریق تجارت‌های کوچک حکومت محلی این ولایت از قبل تلاش نموده‌است.

فریدون انیق سخنگوی والی جوزجان به روز شنبه ۲۶ اسد ۱۳۹۸ در این زمینه به رادیو آزادیگفت: "به تعقیب همین تلاش‌ها دفترحمایه اطفال نظر به استعداد و خواست زنان قالین باف و تجارت پیشه زمینه کار را فراهم کرده مواد خام و کارگاه قالین را در اختیار آن‌ها گذاشته است."

قالین بافی یکی از پیشه‌های دیرینه مردم جوزجان و منبع درآمد اکثر خانواده‌های فقیر می‌باشد که قالین شهر آقچه این ولایت نیز زمانی شهرت جهانی داشت، اما مسئولان ریاست اقتصاد جوزجان می‌گویند که تا اکنون در سطح ولایت جوزجان به عواملی که سبب تقویت دسترسی خانواده‌ها به چنین منابعی می‌شود، کمتر توجه صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG