لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۲۶

جشن استقلال در شش زون افغانستان برگزار نمی‌شود


مناطق مختلف شهر کابل به پیشواز از صدمین سالروز استقلال افغانستان با بیرق‌های ملی این کشور و عکس‌های شاه امان الله خان تزئین شده‌است.
مناطق مختلف شهر کابل به پیشواز از صدمین سالروز استقلال افغانستان با بیرق‌های ملی این کشور و عکس‌های شاه امان الله خان تزئین شده‌است.

مسئولان کمیته برگزاری جشن صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان روز شنبه ۲۶ اسد در صحبت با رادیو آزادی گفتند، قرار بود این جشن با برگزاری نمایشگاه‌ها و بازی‌های ورزشی در ۷ زون برگزار شود اما بخاطر ناامنی‌ها، تنها در کابل برگزار خواهد شد.

کندهار، ننگرهار، هرات، بلخ، بامیان و هلمند از جمله ولایاتی اند که بنابر تهدیدات امنیتی در آن‌ها جشن صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان برگزار نمی‌شود.

فریدون الهام معاون دارالانشاء کمیته برگزاری این جشن روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:‌ "ما قرار بود در هفت زون جشن داشته باشیم و می‌خواستیم با ایجاد کمپ‌ها، نمایشگاه‌ها و سرکس اطفال این جشن را برای سه روز برگزار کنیم و مردم بیایند اما به دلیل مشکلات امنیتی برگزار نمی‌شود و تنها این جشن در کابل برگزار می‌شود."

آقای الهام با اشاره به مصارف جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان گفت، تاکنون ۱۳۰ میلیون افغانی برای وزارت‌های معارف، حج و اوقاف، اطلاعات و فرهنگ، خارجه، ارگان‌های محل، امنیت ملی و رادیو تلویزون ملی بخاطر برگزاری این جشن پرداخته شده‌است.

به گفته آقای الهام، کمیته برگزاری این جشن نیز بیش از صد میلیون افغانی دیگر را در بخش‌های مختلف به مصرف رسانیده‌است.

چهار راهی دهمزنگ کابل که به مناسبت صدمین سالروز جشن استرداد استقلال افغانستان تزئین شده‌است.
چهار راهی دهمزنگ کابل که به مناسبت صدمین سالروز جشن استرداد استقلال افغانستان تزئین شده‌است.

حکومت افغانستان برای برگزاری صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور بیش از ۳۸۴ میلیون افغانی اختصاص داده و فریدون الهام می‌گوید ممکن تمام این پول به مصرف نرسد.

بر بنیاد معلومات کمیته برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان قرار بود برای صدمین سالگرد استقلال افغانستان برج ایفل و برج خلیفه هم با رنگ افغانستان مزیین گردند اما به دلیل بلند بودن هزینه، از آن صرف نظر شد.

در عین حال وزارت داخله افغانستان از تأمین امنیت این جشن در سراسر کشور برای مردم اطمنیان داده می‌گوید، تمام نیروهای امنیتی با امکانات دست داشته‌شان بخاطر تأمین امنیت تلاش می‌کنند.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت می‌گوید: "تمام نیروهای امنیتی به شمول پولیس، نیروهای دفاعی و بخش کشف و استخبارات توظیف شده‌اند تا به شکلی که لازم است در این بخش تدابیر جدی امنیتی را اتخاذ نمایند و برای فعلاً هم نیروهای کافی در مرکز و ولایات بخصوص در جاهایی‌که مردم حضور می‌داشته باشد و این روز را جشن می‌گیرند تدابیر جدی امنیتی در آن بخش‌ها گرفته شده‌است."

با آنکه وزارت داخله از تامین امنیت جشن استقلال افغانستان سخن می‌زند اما یونس فکور یکتن از کارشناسان امور می‌گوید، تا زمانی‌که همآهنگی لازم میان ارگان‌های امنیتی بمیان نیاید این ارگان‌ها در تأمین امنیت جشن استقلال موفق نخواهند شد.

شاه امان در سال ۱۲۹۸ هجری خورشیدی در آغاز حکومتش استقلال افغانستان از بریتانیا را اعلام کرد. این اعلامیه به ۳۰ سال عدم استقلال خارجی افغانستان که از زمان امضای معاهده‌ی گندمک در سال ۱۸۷۹ برابر با ۱۲۵۹ می‌باشد پایان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG