لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

دیدگاه‌های ضد و نقیض در مورد محکمه صحرایی یک دختر جوان در فاریاب


موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان

مقام‌های امنیتی فاریاب می‌گویند ویدیویی‌که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده نشان می‌دهد که گروه طالبان یک دختر جوان را به اتهام صحبت تلیفونی با یک مرد نامحرم محکمه صحرایی نموده با زنجیر می‌زنند.

عبدالکریم یوروش سخنگوی پولیس این ولایت در صحبت با رادیو آزادی گفت یک هفته قبل خبرهایی را دریافت کردند که گروه طالبان در قریه هزاره قلعه ولسوالی پشتونکوت یک دختر و پسر را به اتهام صحبت تلیفونی بازداشت کرده‌اند و بالاخره دو روز قبل در یک محکمه صحرایی آن دختر را با زنجیر زده‌اند.

یوروش تأکید کرد که پسر از چنگ گروه طالبان فرار کرده‌است.

وی افزود: یک هفته قبل اطلاعات و خبرهای به دسترس ما رسید که گویا گروه طالبان یک دختر جوان که با یک پسر صحبت تلیفونی داشت طالبان بالای این‌ها می‌فهمدند بچه را به اعدام و دختر را به سنگسار محکوم کردند و بعداً پسر از زندان شان فرار می‌کند و از دختر هم پول تقاضا می‌شود، از این‌که پول نداشته بعداً دختر را محکوم به زدن ۵۰ دره می‌کنند و بالاخره دو روز قبل این خانم را بیشتر از۵۰ دره در محضر عام می‌زنند."

در همین حال ماریا نوری رئیس امور زنان فاریاب می‌گوید وی نگران وضعیت زندگی زنانی است که تحت حاکمیت گروه طالبان قرار دارند.

خانم نوری می‌گوید دختران در مناطق تحت حاکمیت این گروه اجازه آموزش را تا صنف دوازدهم ندارند.

وی می‌گوید: "این قضیه به تازگی در ولسوالی پشتونکوت اتفاق افتاده که ساحه تحت تسلط گروه طالبان می‌باشد. وضعیت زندگی خانم‌ها در ساحه حاکمیت این گروه خیلی نگران کننده است که یکی از دلایل آن محکمه صحرایی بوده و هم‌چنان افزایش خشونت علیه زنان و بسته شدن مکاتب به روی زنان که واقعاً ما نگران هستیم."

از سوی دیگر دفتر حقوق بشر ولایت فاریاب می‌گوید آنان از چند روز بدین‌سو با تلاش‌های زیاد در مورد محکمه صحرایی گروه طالبان از منابع موثق معلومات دریافت کرده نتوانسته‌اند.

صحرا قاسمی سرپرست این دفتر امروز شنبه به رادیو آزادی گفت: "ما ظرف چند روز ویدیویی‌که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد تلاش داریم و با تمام ارگان‌ها صحبت کردیم با بزرگان قوم و شورای رضاکار حقوق بشر که در آن ساحه است صحبت کردیم و در تلاش هستیم که واقعاً ما سندی را به دست بیاوریم که نشان بدهد واقعاً این اتفاق در ولسوالی پشتونکوت افتاده است. ما در تلاش هستیم که حقیقت بودن یا نبودن حادثه را دریابیم."

گروه طالبان نیز این موضوع را رد می‌کنند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت در بعضی اوقات در ولسوالی پشتونکوت از طرف مردم محل چنین رویداد ها صورت می‌گیرد و سپس آنرا به طالبان ربط می‌دهند.

او افزود اگر چنین قضایایی در ساحه حاکمیت شان صورت بگیرد آنان قوانین شرعی را بالای مرتکبین تطبیق می‌کنند.

با این همه شماری از اعضای جامعه مدنی و فعالان حقوق زن در فاریاب می‌گویند، اگر گروه طالبان در آستانه امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده امریکا دختر جوانی را محکمه صحرایی کرده باشند نشان دهنده عدم احترام آنان به حقوق زنان است.

XS
SM
MD
LG