لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

انفجار در مسجد کویته، دشمنی با طالبان یا سبوتاژ پروسه صلح افغانستان؟


مسجدی در کویته که در آن انفجار رخ داد و برادر رهبر گروه طالبان کشته شد
مسجدی در کویته که در آن انفجار رخ داد و برادر رهبر گروه طالبان کشته شد

انفجار در یک مسجد در شهر کویته پاکستان که در آن حافظ احمدالله برادر ملا هبت الله رهبر گروه طالبان با چند تن دیگر کشته شدند، واکنش شورای امنیت ملی افغانستان را به همراه شده‌است.

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که حکومت افغانستان مخالف فعالیت‌های تروریستی در داخل و خارج از کشور است.

وی گفت: "این حمله را ما تقبیح می‌کنیم، تروریزم به نفع هیچ‌کس در هیچ جا و هیچ زمانی نیست و باید همه در مقابله با تروریزم ایستاد شویم، ما متضررین تروریزم هستیم از همین خاطر هر نوع اعمال تروریستی که در داخل و خارج افغانستان صورت گیرد ما آنرا تقبیح می‌کنیم و مخالفش هستیم."

محمد کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
محمد کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

بنا به گزارش رسانه‌های پاکستانی، مواد انفجاری در منبر مسجد جاسازی شده بود.

در این رویداد در کنار برادر رهبر گروه طالبان که امام جماعت این مسجد بوده، سه تن دیگر کشته و ۲۲ نمازگزار هم زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها ملا هبت‌الله رهبر فعلی طالبان در گذشته، هم مدتی امام این مسجد بوده‌است.

وزارت دفاع افغانستان با تأیید کشته شدن برادر ملا هبت الله رهبر گروه طالبان می‌گوید که بر بنیاد گزارش‌های آنان، در این رویداد پسر ملا هبت الله نیز زخم برداشته است.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این وزارت هم‌چنان گفت، کشته شدن برادر رهبر طالبان بیانگر موجودیت لانه های تروریستان در خاک پاکستان است.

وی افزود: "پاکستان فعلاً هم از گروه‌های تروریستی و رهبران شان حمایت می‌کند و اگر حمایت نمی‌کردند این‌ها آزادانه در آن جغرافیا گشت و گذار نمی‌توانستند و این مسئله روشن می‌سازد که پاکستان در حرف هایش صادق نیست."

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
  • حالا که روند مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا شدت گرفته، آیا کشته شدن برادر رهبر گروه طالبان این روند را متأثر خواهد ساخت؟

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح می‌گوید: "طبیعی است که تا اندازۀ گفتگوهای صلح را متأثر خواهد ساخت اما امید داریم که کشته شدن برادر ملا هبت الله سبب بن‌بست در مذاکرات نشود."

در سال ۲۰۱۵ اعلام مرگ ملا محمد عمر سبب بر هم خوردن مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در پاکستان گردید.

هنوز طالبان در باره این رویداد و تأثیر آن بر روند مذاکرات صلح اظهار نظر نکرده‌اند.

وحید مژده یکی از تحلیل‌گران نزدیک به طالبان می‌گوید که این رویداد به هدف سبوتاژ کردن روند صلح صورت گرفته، اما به‌گفته او مذاکرات به مرحله رسیده که متأثر از هیچ عملی نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG