لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

نیویارک تایمز: خروج قوای امریکا از افغانستان، عقب نشینی پیش از وقت یا اقدام بسوی صلح؟


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش مقالۀ را در باره خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان به نشر رسانده‌است.

به نوشته روزنامه این موضوع بحث‌های را در امریکا برانگیخته است.

نویسنده در آغاز مقاله می‌گوید، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز جمعه با مقام‌های امنیت ملی خود در مورد برنامه خروج سربازان امریکایی از افغانستان که نزدیک به نهایی شده‌است، گفتگو کرد.

این دیدگاه بحث‌های سیاسی را در امریکا بر انگیخته و شاید هم موضوعِ باشد، برای کمپاین رئیس جمهور دونالد ترمپ برای انتخاب دوبارۀ او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی امریکا.

نویسنده مقاله می‌افزاید، دونالد ترمپ و مشاوران او در نیوجرسی امریکا گردهم آمده بودند.

آن‌ها مسودۀ موافقتنامۀ را ارزیابی کردند که در نتیجه مذاکرات چندین ماهه زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه قطر بدست آمده‌است.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، در میان مقام‌هایی‌که رئیس جمهور ترمپ با آن‌ها مشوره کرد، مایک پنس معاون رئیس جمهور، مایک پامپیو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی، مارک اسپر وزیر دفاع و جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیتۀ مشترک نیروهای مسلح امریکا شامل اند.

به نوشتۀ روزنامه، رئیس جمهور ترمپ از دیر زمانی منتقد حضور طولانی نیروهای کشورش در افغانستان است.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، این نیرو‌ها در افغانستان بر ضد مداخلۀ افراط‌گرایان از خارج مبازره کرده و از لحاظ مالی برای امریکا خیلی پُر مصرف اند.

به عقیده نویسنده مقاله، تصمیم رئیس جمهور ترمپ در مورد خروج نیرو‌ها از افغانستان و آغاز بیرون رفتن این قوا پیش از برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی، سؤالاتی را به میان می‌آورد که آیا این اقدام عقب نشینی پیش از وقت پنداشته می‌شود و یا یک اقدام مهم به سوی صلح؟

در مقالۀ روزنامه نیویاک تایمز از قول آنانی‌که از متن توافقنامه آگاه اند، آمده که این توافق زمینه تدریجی خروج نیرو‌های امریکا از افغانستان را فراهم می‌کند.

احتمالاً در گام نخست در ظرف حدود دو سال ۵ هزار نظامی امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

طالبان، در بدل آن روابط خود با تروریزم بین‌المللی را قطع می‌کنند و وعده می‌دهند که به جنگجویان گروه‌های مانند القاعده و داعش در افغانستان پناه نمی‌دهند و با آن‌ها همکاری نمی‌کنند.

  • واشنگتن ایگزامینر

نشریۀ هفته وار واشنگتن ایگزامینر هم مقالۀ را در بارۀ دیدار اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ با مشاوران ارشد امنیت ملی او، در مورد مذاکرات با طالبان به نشر رسانده است.

در این مقاله به نوشتۀ روزنامه والستریت ژورنال اشاره شده که گفته است: "زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا که رهبری گفتگو‌ها با نمایندگان طالبان را به عهده دارد، قرار است در چند روز آینده برای مشوره روی توافق‌نامه بار دیگر عازم دوحۀ قطر شود.

در مقاله آمده که با وجود هشت بار گفتگو میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد مذاکره کنندۀ امریکایی هنوز هم اختلافات عمده لاینحل باقی مانده‌است.

XS
SM
MD
LG