لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

کمیسیون انتخابات شمار افراد واجد شرایط رأی‌دهی و مراکز رأی‌دهی را اعلام کرد


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که نُه میلیون و شش صد و شصت پنج هزار و هفت صد و چهل و پنج تن به شمول کوچی‌ها و سیک‌ها می‌توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت کنند.

اعضای این کمیسیون به روز یکشنبه در یک نشست علنی این شمار را تصویب و تأیید کردند و افزودند که در‌ این میان ۶۳۳۱۵۱۵ مردان و ۳۳۳۴۲۳۰ زنان هستند.

بر بنیاد گفته‌های حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات این مردان و زنان در ۵۳۷۳ مرکز رأی‌‌های شانرا در صندوق‌های رأی‌دهی خواهند ریخت.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

بانو نورستانی در این باره چنین گفت: "شمار تمام مراکز رأی‌دهی ۵۳۷۳ مرکز است که ۲۹۶۸۶ محل می‌شود و انتخابات در همین مراکز و محلات برگزار خواهد شد."

مسئولین این کمیسیون می‌گویند که در میان این محلات ۱۸۴۶۷ محل به مردان ۱۱۱۱۹ محل به زنان اختصاص داده شده‌اند.

مسئولین این کمیسیون می‌افزایند که فهرست‌های رأی دهندگان این محلات در ویب سایت کمیسیون مستقل انتخابات نشر می‌شوند که بر بنیاد تخمین‌ها در هر محل چهار صد تن می‌توانند رأی دهند.

شماری از نهادهای ناظر انتخابات با ستایش از این گام می‌گویند که در مورد شمار رأی دهندگان شک دارند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

یوسف رشید رئیس اجرائیوی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در این باره به رادیو آزادی چنین گفت: "مراکز همه شمول نیستند چون پیش از این از سوی کمیسیون در حدود هفت هزار و پنجاه مرکز پیش بینی شده بود اما حالا این شمار به ۵۳۷۳ کاهش داده شده‌است که این نشان می‌دهد که در حدود سی درصد مراکز بسته می‌مانند که این شفافیت انتخابات را زیر سؤال می‌برد. نُه اعشاریه شش میلیون یک آمار بسیار بلند است و ما به این باور نداریم که این شمار مردم در نام نویسی اشتراک کرده باشند."

انتخابات ریاست جمهوری قرار است به روز ششم ماه میزان همین سال برگزار شود که در حال حاضر مبارزات انتخاباتی جریان دارند. هر چند به باور مردم و تحلیل‌گران این مبارزات بسیار بطی به پیش می‌روند.

با این هم کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در صورت بهتر شدن اوضاع امنیتی امکان دارد که شماری از مرکزهای دیگر رأی‌دهی نیز باز شوند.

XS
SM
MD
LG