لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

اتلانتیک: آیا امریکا در یک "جنگ تازه با نظریات مردم" برنده خواهد شد؟


آرشیف، برخی روزنامه‌های بین‌المللی
آرشیف، برخی روزنامه‌های بین‌المللی

تعدادی زیادی از روزنامه‌های بریتانیایی و امریکایی در مورد این‌که جنگجویان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله انتحاری اخیر در غرب شهر کابل را به عهده گرفته اند، مطالبی را به نشر رسانیده‌اند.

  • نیویارک پست

روزنامۀ نیویارک پست عکس‌های مراسم تدفین قربانیان این رویداد را نشر کرده‌است که در آن‌ها تابوت‌های متعدد دیده می‌شوند.

روزنامه علاوه بر نشر جزئیات این رویداد می‌نویسد، این حمله مردم کابل را سخت خشمگین ساخته است که چرا با وصف گفتگوهای هیئت امریکایی با نمایندگان طالبان، هنوز هم نشانه‌های از ختم جنگ ۱۸ ساله در افغانستان دیده نمی‌شود.

روزنامۀ نیویارک پست نیز با اشاره به اینکه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است، می‌نویسد، جنگجویان گروه دولت اسلامی از طریق وب‌سایت شان با پذیرفتن مسئولیت این رویداد گفته اند، این حمله را یک عضو پاکستانی این گروه انجام داده است.

نیویارک پست، در مورد سالون‌های عروسی در کابل می‌نویسد، چراغ‌های رنگارنگ این سالون‌ها به شهر کابل زیبایی و رونق بخشیده‌اند.

  • میرور

روزنامه میرور چاپ بریتانیا نیز با نشر یک مطلب در مورد جزئیات حمله انتحاری اخیر در غرب شهر کابل، عکس‌های از میزها و چوکی‌های شکسته، زخمی‌ها، اشخاص هراسان، قبرهای تازه حفر شده و توده‌یی از بوت‌های قربانیان را نشر کرده‌است.

روزنامه میرور می‌نویسد، این حمله در کابل درست یک روز بعد از انفجاری صورت گرفت که در نتیجۀ آن برادر رهبر طالبان در یک مدرسه در منطقۀ کچلاغ در ایالات بلوچستان پاکستان، کشته شد.

طالبان دست داشتن در حمله اخیر در کابل را رد کرده‌اند.

تلاش‌های صلح افغانستان و گفتگوها بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان موضوع دیگریست که در شماره‌های دیروز رسانه‌های غربی بازتاب گسترده داشت.

  • اتلانتیک

نشریۀ اتلانتیک در این مورد می‌نویسد، طوری معلوم می‌شود که حکومت دونالد ترمپ در جریان چند روز یا هفته، توافق‌نامۀ را با طالبان اعلام کند و بر اساس آن نیروهای امریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

به نوشته نشریه اتلانتیک، اگر چنین کار شود ایالات متحده امریکا درگیر یک جنگ تازه با نظریات مردم خواهد شد و سؤال این خواهد بود: "آیا امریکا در این جنگ پیروز شده، یا در آن بازنده شده‌است؟"

نشریه اتلانتیک خود به این پرسش پاسخ داده می‌نویسد، جواب به این سؤال تا حد زیاد به شرایط توافق‌نامه ارتباط دارد و نظر مردم نیز مهم است. توافق صلح عموماً بر اساس مذاکراتی صورت می‌گیرد که هر دو جانب در برابر هم گذشت می‌کنند، اما منتقدان توافق‌نامه با طالبان می‌گویند، وضعیت طوریست که گویا امریکا به آن گردن می‌نهند.

روی همین دلیل نشریه اتلانتیک این عنوان را برای این مطلب خود برگزیده که "مهم است، اگر امریکا افغانستان را یک شکست بخواند".

XS
SM
MD
LG