لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

پاکستان دورۀ کاری قمر جاوید باجوه را برای ۳ سال دیگر تمدید کرد


قمر جاوید باجوه لوی درستیز نیروهای مسلح پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز نیروهای مسلح پاکستان

پاکستان دورۀ کاری قمر جاوید باجوه لوی درستیز نیروهای مسلح این کشور را برای سه سال دیگر تمدید کرد.

تمدید یک دورۀ کاری لوی درستیز پاکستان همزمان با افزایش تنش‌های این کشور با هند صورت می‌گیرد و از طرفی هم واشنگتن قرار است موافقت‌نامۀ خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان اعلام کند.

اما تحلیل‌گران می‌گویند، این‌که هر کسی لوی درستیز پاکستان باشد، سیاست این کشور در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

پاکستان دورۀ کاری لوی درستیز این کشور را برای سه سال دیگر تمدید کرد.

دفتر صدارت پاکستان در اعلامیه ای گفته که صدراعظم عمران خان فرمان دوام کار جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی این کشور را توشیح کرده است.

در این اعلامیه که دیروز منتشر شد، گفته شده است:

"جنرال قمر جاوید باجوه برای یک دورۀ دیگر به حیث لوی درستیز گماشته می‌شود و این تصمیم با در نظرداشت وضعیت امنیتی در منطقه، گرفته شده است."

نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان جنرال باجوه را در نوامبر سال ۲۰۱۶ تعیین کرده بود و دور جدید کار وی از ماه نوامبر امسال برای سه سال دیگر آغاز می‌شود.

نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان
نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان

تمدید مدت کاری جنرال قمرجاوید بجوه به حیث لوی درستیز پاکستان از مدت ها به این‌سو انتظار برده می شد و توسط یک سخنگوی اردوی پاکستان نیز تایید شده است.

جنرال قمر بجوه در سال ۲۰۱۶ میلادی به عوض جنرال راحیل شریف که در نتیجۀ مبارزۀ سرکوب گرانه بر ضد تندروان اسلامی شهرت یافت، به حیث لوی درستیز پاکستان گماشته شد.

اردوی پاکستان مدت‌هاست که نقش مهمی در زندگی مردم این کشور بازی کرده و تقریباً در نیمی از تاریخ ۷۲ ساله این کشور بر سیاست و امور نظامی این کشور، حاکم بوده است.

براساس گزارش فرانس پرس اردوی پاکستان همچنان در مذاکرات جاری صلح افغانستان میان امریکا و طالبان هم نقش مهم را بازی کرده است.

به نوشتۀ گزارش اردو بالای گروه طالبان افغان نفوذ زیاد دارد و در فراهم آوری تسهلات در حل سیاسی میان این گروه و حکومت افغانستان نقش حیاتی را بازی کرده می‌تواند.

تحلیل‌گران می‌گویند، هرچه را که اردوی پاکستان بخواهد، همان خواهد شد.

نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

نصرالله استانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و کارشناسی سیاسی افغان می‌گوید، "سیاست پاکستان را لوی درستیز و رئیس اداره استخبارات این کشور تعیین می‌کند. وی در ادامه گفت: "لوی درستیز اردوی پاکستان هر کسی که باشد، اگر سیاست و منافع کلاسیک پاکستان ادامه دهد، برای افغانستان مضر و در صورتی که مثبت فکر کند، خوب خواهد بود. به باور من، ستراتژی پاکستان در قبال افغانستان تغییر نکرده است."

تمدید دورۀ کاری آقای بجوه در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بین هند و پاکستان این دو همسایه دارای اسلحۀ هسته‌ای افزایش یافته است.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، اکثریت مردم پاکستان هند را دشمن هویت ملی خود می‌شمارند.

XS
SM
MD
LG