لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

نگرانی باشنده‌های کابل در پیوند به امنیت تالارهای عروسی


یکی از تالارهای عروسی در شهر کابل بعد از حمله انتحاری
یکی از تالارهای عروسی در شهر کابل بعد از حمله انتحاری

حمله مرگبار انتحاری بر تالار عروسی شهر دبی در غرب کابل، نگرانی پایتخت نشینان را نسبت به امنیت تالارهای عروسی برانگیخته است.

شماری از کابل نشینان به رادیو آزادی می‌گویند که نمی‌توانند تصمیم بگیرند که مراسم شادی خود را در تالارهای عروسی برگزار کنند. در عوض ترجیح می‌دهند محافل‌شان را در خانه برگزار کنند.

شکیب سه‌ونیم سال نامزد بود و انتظار داشت تا جشن عروسی پر جوش‌وخروشی در یکی از تالارهای عروسی شهر کابل برگزار کند، اما حمله انتحاری بر تالار عروسی شهر دبی تصمیم او را تغییر داد. او حالا می‌خواهد مراسم مختصری در خانه برگزار کند.

شکیب که با شماری از دوستان‌اش در یکی از گل فروشی‌های کابل آمده بود به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت: "حدود سه‌ونیم سال است که نامزد هستم. تصمیم داشتم در یکی دو هفته آینده عروسی خود را در یکی از تالارها برگزار کنم، اما حادثه اخیر بر یک محفل عروسی بر همه تأثیر بد بجا گذاشت. خودم هم ترسیدم. حالا تصمیم گرفتم که عروسی‌ام را در خانه برگزار کنم."

حتی کسانی که پیش از پیش تالارهای عروسی را رزرف کرده بودند، از برگزاری جشن عروسی‌شان در این تالارها منصرف شده‌اند.

رحیم‌الله یکی از کسانی است که برادرش در آخرین لحظات تصمیم گرفت تا محفل عروسی را در تالار نه بل در خانه‌اش برگزار کند.

وی گفت: "برادرم برنامه داشت که در تالار عروسی کند بیعانه هم داده بود، اما بعد از این که انفجار شد، از گرفتن محفل عروسی در تالار صرف نظر کرد. چند روز بعد آن، این محفل را در خانه گرفتند. زیرا قوم و خویش ما از ترس به هوتل نمی‌آمدند."

یکی از تالارهای عروسی در شهر کابل
یکی از تالارهای عروسی در شهر کابل

با وجود این، هنوز هم شماری هستند که نمی‌خواهند جوش‌وخروش رویایی جشن عروسی‌شان را در تالارها از دست بدهند.

نورالله که به یکی از تالارهای برگزاری محافل عروسی آمده بود تا در باره برگزاری مراسم عروسی پسرش صحبت کند می‌گوید که در باره تأمین امنیت مراسم با مسئولان تالار به توافق خاصی رسیده‌است.

وی افزود: "با آنکه بخاطر تأمین امنیت نگرانی داریم، اما باز هم بخاطر برگزاری عروسی پسرم آمده‌ام و بخاطر تهدیدهای امنیتی یکی دو نفر از هر دو طرف را مؤظف می‌کنیم با کارمندان هوتل تا مردم را بررسی کند و اگر کسی مشکوک بود به حوزه مربوطه خبر بدهند."

حمله انتحاری در داخل تالار عروسی شهر دبی در غرب شهر کابل که در آن هشتاد تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شدند.
حمله انتحاری در داخل تالار عروسی شهر دبی در غرب شهر کابل که در آن هشتاد تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شدند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که هفته گذشته در یک حمله انتحاری در یک سالون عروسی در غرب شهر کابل دست‌کم ۸۰ نفر کشته و ۱۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. تمام قربانیان این رویداد غیر نظامیان بودند.

از سوی هم محمد نادر قرغه‌ای رئیس اتحادیه تالارهای عروسی کابل می‌گوید این اتحادیه طرحی برای تأمین امنیت تالارها تهیه می‌کند و فرمانده پولیس کابل نیز وعده همکاری در این زمینه داده‌است.

وی گفت: "امروز اتحادیه هوتل‌ها با قوماندان امنیه جلسه داشتند بخاطر تأمین امنیت بیشتر هوتل‌ها در این جلسه قوماندان صاحب امنیه کابل به وضاحت وعده همکاری داد و فیصله بر این شد تا یک کمیته مشترک از هوتل‌ها و قوماندانی تشکیل گردد تا روی راهکار تأمین امنیت هوتل‌ها کار بهتر صورت گیرد."

رئیس این اتحادیه می‌گوید حادثه اخیر بر روند فعالیت هوتل‌ها تأثیر نکرده و محافل خوشی در تمام هوتل‌ها جریان دارد.

بر اساس معلومات اتحادیه هوتل‌های کابل، در حال حاضر بیش از ۱۲۰ تالار عروسی در شهر کابل فعالیت می‌کند و دیده می‌شود که در این اواخر فرهنگ برگزاری محافل عروسی در تالارهای عروسی در کابل رونق خاصی یافته است.

XS
SM
MD
LG