لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

اشرف غنی: انتخابات ریاست جمهوری در وقت تعیین‌شدۀ آن برگزار خواهد شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان یک بار دیگر تأکید کرده است که انتخابات ریاست جمهوری در وقت تعیین‌شدۀ آن برگزار خواهد شد.

این در حالی‌است که دور نهم مذاکرات میان نماینده‌‌گان امریکا و طالبان دیروز در قطر آغاز شد.

آقای غنی در رابطه با تلاش‌های صلح گفت، حکومت افغانستان در کنار تدویر انتخابات، برای از میان برداشتن موانع موجود در راه صلح، با طالبان نیز تلاش دارد.

در حالی‌که دور نهم مذاکرات میان مقامات امریکایی و طالبان در دوحه آغاز شده است، رئیس جمهور غنی می‌گوید، هرنوع توافق احتمالی صلح، با حکومت افغانستان خواهد شد.

بر اساس منابع طالبان، زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان، با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده است. یک مقام طالب که از گفتگوهای دیروز قطر آگاه است ولی در آن شرکت نداشته، به شرط افشا نشدن نامش به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، "گفتگوهای زلمی خلیلزاد با طالبان در قطر آغاز شده است."

رئیس جمهور افغانستان دیروز در یک برنامۀ پرس‌و‌شنود که به ابتکار تلویزیون خصوصی طلوع دایر شده بود، در اشاره به جلسۀ جاری در قطر گفت، "تصمیم اساسی در مورد صلح در گفتگوهای آیندۀ صلح با شرکت حکومت افغانستان گرفته خواهد شد. حضور ما در آن‌جا ضروری نیست، حضور ما در مذاکرات ضروری است که مستقیم می‌شود. بدون ما کی یک پیمان صلح را امضاء کرده می‌تواند؟ توافقنامه بین یک دولت و یک نهاد غیر دولتی حیثیت حقوقی اش چیست؟ شریک اساسی ایالات متحده و ناتو جمهوری اسلامی افغانستان است که با آن پیمان‌های واضح وجود دارد."

زلمی خلیلزاد قبل از این هشت بار در دوحه با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرده که هردو طرف آن‌را مثبت خوانده اند.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا در مذاکرات صلح
زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا در مذاکرات صلح

ولی مقامات افغان در این گفتگوها شرکت نداشته اند زیرا طالبان از گفتگوی مستقیم با حکومت خوداری کرده اند. آقای غنی گفت، " هدف اساسی حکومت افغانستان از میان برداشتن موانع است که جلو گفتگوهای مستقیم با طالبان را گرفته است." او در ادامه افزود، "من موافق هستم که مذاکرات صورت بگیرد، چون هدف اساسی ما این است که باید مانعی که سد راه مذاکرات مستقیم بین دولت و طالبان بود از بین بردارد. حضور قوای بین‌المللی یکی از این موضوعات است ولی مناسبات طالبان با پاکستان شبکه‌های تروریستی و شبکه‌های مواد مخدر موضوعات دیگر است."

مقام طالب که به شرط افشا نشدن نامش با اسوشیتدپرس صحبت کرده گفته است، خلیلزاد دیروز با ملا برادر دیدار دو به دو داشت."

آقای خلیلزاد و مقامات طالبان تا تهیۀ این گزارش به گونۀ رسمی در مورد دیدار دیروز شان چیزی نگفته بودند، ولی هردو جانب قبل از این ابراز امیدواری کرده بودند که شاید در این دور، به یک توافق نهایی دست یابند.

XS
SM
MD
LG