لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

القاعده ادعا کرده که خانم رهبر این گروه از سوی پاکستان بازداشت شده‌است


ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده

شبکه القاعده، نیروهای پاکستانی را متهم به گرفتاری همسر ایمن الظواهری رهبر این شبکه و دو خانوادۀ دیگر اعضای کشته شده همین گروه کرده‌است.

رهبری القاعده دیروز جمعه ۲۳ اگست در اعلامیۀ گفت: "نیروهای خاین پاکستانی حدود یکسال پیش، زمانی همسر ایمن الظواهری و چندین تن دیگر را دستگیر کردند که این‌ها به سبب حملات هوایی بر منطقه وزیرستان در سرحد با افغانستان محل را ترک می‌کردند."

در اعلامیۀ القاعده آمده‌است که این گروه، حکومت پاکستان و اردوی خاین این کشور و باداران امریکایی شانرا مسئول این جنایات می‌داند.

پاکستان تا ناوقت دیشب در این مورد چیزی نگفته بود.

ایمن الظواهری رهبر القاعده که خود مصری است، به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در سال ۲۰۱۱ رهبر این گروه شد.

گمان می‌رود الظواهری در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان مخفی باشد.

اسامه بن لادن که خودش اهل عربستان سعودی و مربوط یک خانوادۀ متمول این کشور بود، رهبر و بنیانگذار شبکه القاعده بوده و در دوران جهاد افغانستان در دهه ۱۹۸۰ علیه نیروهای اتحاد شوروی سابق در کنار مجاهدین می‌جنگید. وی در دوران حاکمیت طالبان در افغانستان زندگی می‌کرد.

بعد از آنکه شبکه القاعده مسئول حملات خونین تروریستی یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده شناخته شد و جنگ امریکا علیه تروریزم در افغانستان آغاز شد، بن لادن ناپدید شده و در خفا به سر می‌بُرد.

با آن که پاکستان شریک عمده امریکا در جنگ علیه تروریزم چندین سال از حضور بن لادن در این کشور انکار می‌کرد، ولی وی در ماه می سال ۲۰۱۱ در ایبت آباد پاکستان در نزدیکی اسلام آباد توسط نیروهای خاص امریکایی کشته شد.

XS
SM
MD
LG