لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

واشنگتن پُست: طالبان در روابط عامه به مراتب بهتر شده‌اند


شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا
شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا
  • واشنگتن پُست

واشنگتن پُست مقاله‌اش در مورد افغانستان را با این عنوان چاپ کرده است: بلی، طالبان تغییر کرده اند؛ در روابط عامه به مراتب بهتر شده‌اند.

مقاله نویس گفته است، طالبان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و تویتر تلاش دارند چهرۀ نوینی از خود به مخاطبان در داخل افغانستان و بیرون از این کشور ارائه کنند.

در ادامۀ مطلب می‌خوانیم که رسانه‌های غربی قصه هایی حکایت می‌کنند از بازی کرکتِ جنگجویان جوان طالبان و این‌که آنان نیروهای حکومتی را در جریان جشن‌های مذهبی در آغوش می‌کشند و عادی تشکیل خانواده می‌دهند.

اما نویسنده به این باور است که این تغییر فقط در روابط عامه دیده می‌شود.

در ادامه آمده‌است که ایالات متحده خواهان دستیابی به توافق صلحی است که طولانی‌ترین جنگِ تاریخی‌اش را به پایان برساند. در مطلب آمده که پذیرش سربستۀ تغییر ظاهری طالبان ممکن است در رسیدن به یک توافق صلح ممد واقع شود.

اما برداشت مقاله نویس این است که نباید فریفتۀ فعالیت‌های طالبان در شبکه‌های اجتماعی شد. نویسندۀ واشنگتن پِست به این باور است که، طالبان امروزی شاید بهتر از پیش بدانند که چگونه پیام‌شان را به جهانی ساده لوح ارائه کنند، اما مقاله نویس گفته که طالبان همان طالبان اند.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سرگرم نهمین دور گفتگوها با نماینده گان طالبان در دوحۀ قطر است. امیدواری او این است که تا پیش از اول ماه سپتمبر با طالبان به یک توافق صلح دست یابد.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در مورد شمار تلفات غیرنظامیان و نیروهای طرفدار دولت در هفتۀ گذشته نوشته است.

در مطلب آمده‌است که از ۱۶ تا ۲۲ اگست دستکم ۱۰۳ غیرنظامی افغان و ۲۵ نیروی طرفدار حکومت کشته شدند.

روزنامه این ارقام را به اساس گزارش خبرنگاران خودش در افغانستان ارائه کرده و گفته که مشمول تعداد تلفاتی نمی‌شود که حکومت افغانستان و طالبان مدعی اند بر یک دیگر وارد کرده‌اند.

کابل به تازگی شاهد بدترین رویداد بود. در نتیجۀ یک حملۀ انتحاری در داخل یک سالون عروسی در کابل ۸۰ تن کشته شدند. مسئولیت این رویداد را داعش پذیرفت.

در بخشی از مقالۀ نیویارک تایمز به کشته شدن دو سرباز امریکایی در ولایت فاریاب هم پرداخته شده‌است.

مقاله نویس گفته است این سربازان مربوط به نیروی خاص ایالات متحده در حالی کشته می‌شوند که مذاکره کنندگان ایالات متحده و طالبان در قطر سرگرم گفتگوی صلح اند.

XS
SM
MD
LG