لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

ویسا: انتخابات افغانستان ممکن است بحرانی شود


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد صلح و انتخابات آینده افغانستان مطالبی منتشر کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود این سؤال را مطرح کرده که "انتخابات در چه شرایطی ممکن است و نتیجه آن چه خواهد بود؟

در سرمقاله آمده با آنکه مسایل صلح و انتخابات هر دو به جای واقعیت‌های جدی بیشتر به صورت شبیه "نمایشنامه‌ها" آمده. سرمقاله نویس معتقد است که انتخابات ممکن است بحرانی شود.

نویسنده ویسا هم‌چنین سخنان اخیر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در باره سرنوشت ریاست اجرائیه را در صورت کامیابی در خور توجه دانسته. آقای غنی از این پست به عنوان "مزاحم" یاد کرده و گفته که در صورت کامیابی در دور بعدی آنرا حذف خواهد کرد.

به باور سرمقاله‌نویس، اگر در شرایط کنونی انتخابات برگزار شود، پایان آن پذیرفتنی نخواهد بود و بالاخره سناریوی انتخابات ۲۰۱۴ میلادی با مداخله امریکا تکرار می‌شود که حکومت دو سره نه بلکه ده سره بوجود خواهد آمد و بین جناح‌های زیادی تقسیم خواهد شد.

در پایان سرمقاله آمده‌است، تنها راه نجات از چنین وضعیت این است که مردم محور اصلی را پیدا کنند که بجایی برنامه بیگانگان بسوی منافع ملی و خواست‌های آن‌ها بروند و امریکا مجبور شود که پروسه صلح را به خوبی پیش ببرد.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله‌اش نوشته برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمادگی کامل گرفته شده‌است.

در سرمقاله آمده‌است، حکومت افغانستان و مردم علاقمند برگزاری انتخابات هستند و جامعه مدنی و بنیادهای مختلف می‌گویند گزینه دیگری بجز انتخابات وجود ندارد.

سرمقاله‌نویس نوشته است که حکومت افغانستان با حمایت مردم تمام مشکلات سد راه انتخابات را از بین می‌برد و نمی‌خواهد که به بهانه‌های مختلف کشور دوباره به عقب برگردد.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مورد دور نهم گفت‌وگوهای صلح نوشته است که مذاکرات شام روز گذشته آغاز شده و تا نیمه‌های شب این نشست ادامه داشت.

روزنامه به نقل از وزارت خارجه امریکا نوشته است که نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ممکن با رهبران حکومت افغانستان در کابل مشورت و افغان‌ها را برای آمادگی نشست میان افغان‌ها تشویق کند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار سرمقاله خود را در مورد حمله خونین به مراسم عروسی در تالار شهر دبی نوشته است.

سرمقاله‌نویس از حکومت کنونی و رئیس جمهور غنی انتقاد کرده که او را در جلوگیری از حملات تروریستی ناکام دانسته است. نویسنده افزوده که مردم همه‌روزه قربانی می‌شوند.

به باور سرمقاله‌نویس، در حال حاضر افغانستان با "وضعیت بحرانی" مواجه است و ادامه چنین وضعیتی برای افغان‌ها قابل قبول نیست.

XS
SM
MD
LG