لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

دونالد توسک: دلایل عدم دعوت روسیه در "گروه هفت" پا برجاست


دونالد توسک، رئیس شورای اروپا
دونالد توسک، رئیس شورای اروپا

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفته است، گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به (جی هفت) اکنون دلایلی بیشتری برای دور نگهداشتن روسیه در اختیار دارد.

پیش از این، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده پیشنهاد کرده بود که روسیه به این گروه بازگردانده شود.

اما، توسک در سخنرانی به نشست گروه هفت روز شنبه، ۲۴ اگست، این پیشنهاد را رد کرد و افزود:"نخست اینکه همه دلایل مبنی بر دعوت نکردن روسیه در سال ۲۰۱۴هم‌چنان پا برجاست. دلایلی دیگری هم وجود دارد. به طور مثال، اقدام تحریک آمیز روسیه در بحیرۀ آزوف در سال ۲۰۱۸."

اشارۀ توسک به الحاق شبۀ جزیرۀ کریمیای اوکراین به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و هم‌چنان رویارویی با اوکراین در نومبر سال ۲۰۱۸ در تنگۀ کرچ در بحیرۀ آزوف بود.

پس از الحاق غیرقانونی شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی و بعد حمایت از نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین، روسیه از این گروه حذف شد. همان بود که نام آن از گروه هشت به گروه هفت تغییر کرد.

در منازعۀ شرق اوکراین تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن کشته شده‌اند.

توسک در ادامه گفت، یک سال پیش در کانادا، رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد بازگشت روسیه به گروه هفت را اعلام كرد و آشکارا گفت که الحاق کریمیا توسط روسیه قسماً توجیه شده و این‌که باید این واقعیت را پذیرفت.

اما توسک افزود، تحت هیچ شرایطی نمی‌شود این منطقه را پذیرفت.

اوائل این هفته، آلمان، فرانسه و بریتانیا هم مفکورۀ دعوت از روسیه را برای بازگشت به گروه هفت رد کردند.

در حال حاضر، کانادا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده اعضای گروه هفت هستند.

رهبران گروه هفت هم‌چنین در مورد ایران، تشدید جنگ تجارتی میان امریکا و چین و نیز آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون صحبت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG