لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

سرخط: وضعیت نامعلوم افغانستان باعث نگرانی‌ مردم شده‌است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی تلاش‌های جاری صلح و خبرهای منتشر شده در مورد ایجاد حکومت مؤقت در افغانستان پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود نوشته که تلویزیون الجزیره گزارش داده که ممکن است نماینده‌های گروه طالبان و هیئت امریکایی در پیوند به آتش‌بس ۱۴ ماهه توافق کرده باشند.

سرمقاله‌نویس نوشته است که حالا هر دو طرف روی حمایت مالی این حکومت بحث می‌کنند.

در سرمقاله هم‌چنین آمده که هر چند طالبان این مسئله را رد کرده و آنرا "آوازه" خوانده‌اند اما تلویزیون الجزیره، که مقر آن در دوحه است، این اظهارات را "حتماً" به نقل از مقام‌های بلندپایه قطری پخش کرده است.

به نظر روزنامه، بسیار محتمل است که ایجاد حکومت مؤقت در افغانستان بخشی از مذاکرات هر دو طرف باشد.

به باور سرمقاله‌نویس مسیر، این که مقام‌های هر دو طرف صحبت‌ها در باره حکومت مؤقت را رد می‌کنند یکی از دلایلش این است که طالبان پیش از این گفته بودند که با امریکا در باره مسایل داخلی افغانستان صحبت نمی‌کنند اما واقعیت این است که دو طرف روی بسیار "مسایل افغانی" بحث کرده‌اند.

سرمقاله‌نویس نوشته است که طالبان به دلیل این که این سخنان در تضاد با موضع قبلی‌شان است آنرا رد می‌کنند و در آن مورد چیزی نمی‌گویند که ممکن است مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط این پرسش را مطرح کرده که "انتخابات یا صلح؟" و افزوده که "کدام یک سرنوشت‌ساز است؟"

سرمقاله‌نویس با اشاره به اظهارات اخیر جان بس، سفیر امریکا در افغانستان، نوشته که جان بس هنگام سفر به بلخ گفته که امریکا به صلح اولویت می‌دهد، زیرا این خواست مردم افغانستان است، اما سرمقاله به این سخنان اخیر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، پرداخته که گفته است صلح مانع انتخابات نیست و انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود.

سرمقاله‌نویس پیشنهاد می‌کند که این موضوع باید روشن شود که بالاخره چه می‌شود. به باور، نویسنده سرخط وضعیت نامعلوم افغانستان باعث نگرانی‌ مردم شده است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که مردم صلح باعزت می‌خواهند.

سرمقاله‌نویس نوشته است شکی نیست که تمام افغان‌ها صلح می‌خواهند و از جنگ خسته شده‌اند، اما سرمقاله‌نویس تأکید کرده که گفتگوهای بین‌الاافغانی به‌زودی آغاز شود.

به باور سرمقاله‌نویس، تا زمانی که مذکرات بین‌الافغانی آغاز نشود و آتش‌بس تأمین نگردد تمام مشکلات پابرجا باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG