لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

مسافرین و راننده‌ها: طالبان در مسیر شاهراه مزار- جوزجان باج‌گیری می‌کنند


آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان

طالبان مسلح در شاهراه مزار- جوزجان از مسافرین و راننده‌های که از این مسیر عبور می کنند، باج می گیرند و تانکر‌های انتقال مواد نفتی را نیز آتش می زنند.

مسافرین و راننده‌های موتر‌های بابری و تانکر در مسیر شاهراه مزار- جوزجان می گویند که طالبان هر از گاهی باعث توقف موتر‌های‌شان شده و آنان را آزار و اذیت می کنند.

آنان می گویند که طالبان مسلح در فاصله یک کیلومتری با پوسته‌های امنیتی در شاهراه مزار – جوزجان کمربند‌های تلاشی ایجاد کرده اند و فعالیت مسلحانه انجام می دهند.

خالد یولداش یک راننده این مسیر امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: " طالبان در نزدیکی با پوسته‌های امنیتی موتر‌ها را متوقف می سازند و از آنان به زور تفنگ پول می گیرند، آنان تانکرهای تیل را که باج نه دهند آتش می‌زنند."

اجمل اکبری راننده یک موتر باربری در مسیر مزار – جوزجان می‌گوید که طالبان مسلح در ساحات نزدیک به پوسته‌های امنیتی سرک عمومی را تخریب کرده و راننده‌ها را وادار به رفتن از راه‌های فرعی می سازند جایی که آنان بر مناطق تسلط مسلحانه دارند.

او گفت: "طالبان در شاهراه سه قسمت سرک عمومی را توسط بلدوزر تخریب کرده و راه را مسدود ساخته اند، آنان ما را مجبور می سازند تا از سرک‌های فرعی برویم، در آنجا باز آنان از ما باج می‌گیرند."

مقامات امنیتی بلخ می گویند که در مسیر شاهراه مزار- جوزجان در مربوطات ولسوالی‌های چهاربولک، بلخ و نهرشاهی عملیات نظامی را راه اندازی کرده اند که در یک هفته گذشته بیش از ۱۰۰ طالب مسلح کشته شدند.

عادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ به رادیو آزادی گفت که پولیس این ولایت در حال ایجاد قرارگاه‌های امنیتی در شاهراه مزار- جوزجان هستند.

ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی
ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی

از سوی هم ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین افزایش حملات و تحرکات مسلحانه طالبان در مسیر شاهراه مزار – جوزجان را می‌پذیرد و به رادیو آزادی گفت که در جریان ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۳۰ شورشی طالب توسط اردوی ملی در این شاهراه از بین رفته اند.

آقای احمدزی گفت به دزدان و هیچ گروه مسلح اجازه فعالیت در مسیر شاهراه مزار – جوزجان را نمی‌هد.

جنرال احمدزی افزود: " از مردم تقاضای ما این است که اگر به این مسیر دزدان می آیند یا افراد از هر گروهی مسلح، آنان ما را در جریان قرار دهند، ما به هیچ کس اجازه فعالیت غیر قانونی و مسلحانه را نمی دهیم، پولیس هم در حال ایجاد قرارگاه‌های جدید است و اردوی ملی با آنان همکار است."

قابل یاد آرویست که طالبان مسلح نیز جمع آوری پول از راننده‌ها در این مسیر را پذیرفته و ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته است که آنان به خاطر تامین امنیت مسیر شاهراه مزار – جوزجان مالیه جمع آوری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG