لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

سازمان همکاری کشورهای اسلامی خواستار قطع فوری جنگ در افغانستان شد


اشرف غنی حین ملاقات با سکترجنرال "او.آی.سی" در عربستان سعودی
اشرف غنی حین ملاقات با سکترجنرال "او.آی.سی" در عربستان سعودی

همزمان با نزدیک شدن امریکا و طالبان به توافق‌نامه احتمالی صلح، سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفته که جنگ باید هر چه زودتر در افغانستان پایان یابد و گفتگوها میان حکومت و طالبان آغاز گردد.

یوسف بن احمد العثیمین سکرتر جنرال (او،آی،سی) یا سازمان همکاری کشورهای اسلامی این موضوع را روز یکشنبه در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در شهر جده عربستان سعودی بیان کرده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور غنی با فرستادن پیامی از عربستان سعودی به رادیو آزادی گفت که سکرتر جنرال او،آی،سی هم‌چنان تأکید کرد که برای برچیدن بستر افراط‌گرایی مذهبی و تروریزم در افغانستان همکاری می کنند.

آقای صدیقی می‌گوید: "سکتر جنرال (او،آی،سی) گفت که طالبان باید وادار شوند که با حکومت افغانستان به میز مذاکره بنشینند و از جنگ دست بکشند. در پهلوی این اعلان همکاری کرد که با علمای دینی افغانستان بر ضد افراط‌گرایی مذهبی و محو تروریزم همکاری خواهند کرد."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

به گفته آقای صدیقی، یوسف احمد العثیمین وعده سپرده که شماری از ناظرین انتخاباتی را نیز به منظور نظارت از روند انتخابات به افغانستان خواهد فرستاد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در یک سفر دو روزه به عربستان سعودی رفت.

قرار است آقای غنی با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و برخی مقامات دیگر آن کشور نیز دیدار کند.

روند صلح افغانستان و جلب همکاری‌های ریاض در بخش‌های مختلف با افغانستان از اجندای اصلی این سفر خوانده می‌شود.

از سوی هم محمد داوود کلکانی عضو پیشین ولسی جرگه می‌گوید که عربستان سعودی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی با استفاده از روابط‌شان با پاکستان می‌توانند روند صلح افغانستان را یاری رسانند.

وی گفت: "او،آی،سی می‌تواند بالای پاکستان فشار وارد کند تا آن کشور با استفاده از نفوذش بر طالبان زمینه مذاکرات میان افغان‌ها را فراهم سازد. هم‌چنان نقش عربستان سعودی نیز برجسته است چون ریاض با پاکستان روابط خوب دارد و می‌تواند در آوردن صلح در افغانستان کمک کند."

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که رئیس جمهور غنی با بندرالحجار رئیس بانک انکشاف اسلامی نیز در مورد همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری تقویت بخش زراعت و دادن قرضه‌های درازمدت به این کشور گفتگو کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده که توافق‌نامه ساخت یک شفاخانه صد بستر و چهار کلینیک صحی در افغانستان نیز میان سرپرست وزارت مالیه این کشور و رئیس بانک انکشاف اسلامی به امضا رسیده است.

XS
SM
MD
LG