لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

عربستان از پروسه صلح و برگزاری انتخابات افغانستان حمایت می‌کند


سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی حین ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ریاض. August 25 2019
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی حین ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ریاض. August 25 2019

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی می‌گوید، حالات در افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کند و از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

خادم حرمین شریفین این اظهارات را چاشت دیروز یکشنبه ۲۵ اگست در ضیافتی ابراز داشت که در استقبال از رئیس جمهور افغانستان ترتیب شده بود.

در یک اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که پادشاه سعودی به رئیس جمهور افغانستان گفته است، کشورش در ریشه کن ساختن ترویزم و مبارزه علیه آن در کنار افغانستان ایستاده‌است.

وی هم‌چنان انتخابات آینده ریاست جمهوری را در افغانستان مهم خوانده و حمایتش را از این پروسه ملی ابراز داشته است. او گفته که این انتخابات زمینه صلح دایمی را در افغانستان فراهم خواهد ساخت.

اعلامیه ارگ از قول سلمان بن عبدالعزیز نوشته که گفته است امیدوار ثبات منطقه و بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان است. وی هم‌چنان ابراز داشته که هر دو کشور مسلمان باید با یکدیگر همکاری نموده و عربستان خواهان هر نوع همکاری در زمینه بهبود روابط بین کابل و اسلام آباد است.

سعودی که متحد نزدیک پاکستان است قبل ازین هم خواهان بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان شده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که برای سفر دو روزه وارد سعودی شده بود، بعد از ادای حج عمره با مقامات ارشد سعودی ملاقات کرد.

عادل ال‌جبیر وزیر خارجه عربستان نیز در دیدار با رئیس جمهور غنی روی گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور تأکید کرده گفت، کشورش در سطح منطقه و جهان شریک افغانستان است و آماده همکاری در بخش‌های مختلف با این کشور می‌باشد.

سفر رئیس جمهور غنی به سعودی در حالی صورت می‌گیرد که دوحه مرکز قطر میزبان نهمین دور مذاکرات صلح میان مقامات امریکایی و طالبان است.

گفته می‌شود با در نظرداشت روابط نزدیک ریاض با اسلام آباد و نفوذ آن بر پاکستان، عربستان می‌تواند نقش عمده را در پروسه صلح افغانستان بازی کند.

XS
SM
MD
LG