لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

عربستان پروژه‌های مهم اقتصادی را در افغانستان تنظیم و عملی می‌کند


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با داکتر ماجد بن عبدالله اقصبی وزیر تجارت عربستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با داکتر ماجد بن عبدالله اقصبی وزیر تجارت عربستان

در دومین روز دیدار رسمی رئیس جمهور افغانستان از عربستان سعودی، داکتر ماجد بن عبدالله اقصبی وزیر تجارت عربستان وعده‌های در مورد سرمایه گذاری، همکاری‌های تجارتی و تنظمیم پروژه‌های مشترک با افغانستان و عملی شدن آن‌ها را داد.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، رئیس جمهور غنی در این دیدار به آقای اقصبی گفته است، افغانستان به حیث چهار راه آسیا از نقش عمده برای همکاری‌های تجارتی برخوردار است و در این بخش عربستان سعودی می‌تواند نقش مهم را ایفا کند.

ارگ ریاست جمهوری این را هم گفته است که دو جانب روی صادرات افغانی، تولید برق و سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن صحبت کرده‌اند.

در این حال خان جان الکوزی سرپرست اطاق‌ تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، با در نظر داشت این‌که سعودی از اقتصادهای بزرگ خلیج است و پروژه‌های اقتصادی‌اش در کشورهای دیگر دایم کامیاب بوده، پس به گفته وی پروژه‌های این کشور در افغانستان نیز از اهمیت خاص برخوردار خواهند بود.

آقای الکوزی شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، تجار سعودی قبل از این هم در دیدارها با تجار افغان علاقمندی شانرا در بخش سرمایه گذاری‌ها در افغانستان نشان داده بودند.

الکوزی از پروژه‌های یاد کرد که تجار سعودی خواهان عملی کردن آن در افغانستان اند.

خان جان الکوزی سرپرست اطاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی سرپرست اطاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت: "آن‌ها علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان اند، می‌خواهند در پروژه‌های بنیادی زیربنایی و معادن و تولید برق سرمایه گذاری کنند. ما که با سرمایه گذاران آن‌ها در تماس بوده‌ایم، آن‌ها علاقمندی دارند که فرصت‌ها برای شان فراهم گردد، فرصت‌ها موجود اند."

امنیت در افغانستان به گفته مقامات افغان از چالش‌های است که در گذشته مانعی را برای سرمایه گذاری‌های خارجی مخصوصاً برای کشورهای چون چین و هند در افغانستان ایجاد کرده بود.

مقامات اطاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند عربستان و افغانستان تا حال کدام پروژه بزرگ مشترک اقتصادی ندارند و بر اساس معلومات این اداره، دو کشور در حالی حاضر معاملات سالانه تجارتی به ارزش حدود شش میلیون دالر با همدیگر دارند.

مقامات افغان امیدوارند تعهدات جدید سعودی بتواند، روابط تجارتی میان دو کشور را گسترش دهد.

XS
SM
MD
LG