لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

دشمنی دو هم‌خون؛ روایتی از جنگ افغانستان


باز محمد پدر یک طالب مسلح است که در مسیر شاهراه شبرغان-مزارشریف واقع قریه کوگلداش ولسوالی فیض آباد جوزجان به صفت فرمانده یک پوسته امنیتی بر علیه طالبان می‌جنگد.

این فرمانده که ده سال می‌شود سلاح برداشته و در زیر بیرق حکومت افغانستان خدمت می‌کند به این باور است که جنگ پسرش فریدون را از وی جدا ساخته، پدر به عنوان سرباز زیر بیرق حکومت و پسرش در سنگر طالبان علیه همدیگر دست به ماشه شده و قصد کشتن یکدیگر را دارند.

حالا باز محمد که حدود ۱۸ سال جنگ را تجربه کرده برای پایان آن لحظه شماری می‌کند و می‌گوید پایان بخشیدن به جنگ کار دشوار است اما نا ممکن نیست.

وی می‌گوید: "درست است که پسرم بر علیه دولت سلاح برداشته و با من می‌جنگد. ما از این جنگ چه مفاد گرفتیم، همین لحظه شما ببنید سرک‌ها ویران شده و خانواده‌ها بی خانمان. من در یک طرف قضیه قرار دارم و پسرم دیگر طرف قضیه. از این لحاظ من به صلح راضی هستم و از پسرم هم می‌خواهم بیاید صلح کند."

باز محمد که بیشتر از هر زمان دیگر تشنه صلح است می‌گوید، اگر صلح تأمین شود هیچ‌گاهی دست به سلاح نخواهد برد.

وی افزود: "حالا فهمیدیم که برادر، برادر را می‌کشد پدر بچه را، آخر هم تباهی بربادی همان خانواده بوده‌است و بس."

هر چند تلاش نمودیم تا نظر فریدون پسر باز محمد را که در صفوف گروه طالبان برعلیه دولت می‌جنگد در مورد صلح داشته باشیم اما به نسبت مشکلات تخنیکی شبکه‌های مخابراتی در آن ساحه موفق به این کار نشدیم.

نیروهای افغان و طالبان مسلح نزدیک به دو دهه است که برای کشتن همدیگر تلاش می‌کنند.

هر دو طرف جنگ از کشته شدن تمام اعضای خانواده و یا چند برادر داستان‌های تکان دهنده دارند.

جبهه جنگ در ولایات شمالی مانند سرپل، جوزجان، بلخوفاریاب همه روزه داغ است. مسئولان امنیتی می‌گویند که شب گذشته نیز در مناطق مختلف این ولایات در اثر درگیری بین نیروهای افغان و طالبان ده‌ها تن از هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG