لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

پدرام: در صورت پیروزی در انتخابات به مردسالاری نقطه پایان خواهم گذاشت


عبداللطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبداللطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

در ادامه مبارزات انتخاباتی، عبداللطیف پدرام نامزد ریاست جمهوری در گردهمایی زنان حضور یافت و خط‌‌مشی تیمش را در پیوند به حقوق زنان توضیح داد.

آقای پدرام گفت که در صورت پیروزی به مردسالاری نقطه پایان خواهد گذاشت و حقوق زنان و مردان را برابر خواهد کرد.

وی گفت: "قانون اساسی در زمینه زنان و مردمان سهمیه‌بندی نکرده، گفته است که اتباع افغانستان حقوق مساوی دارند. حقوق مساوی به این معنی است که حضور زنان در ساختارهای سیاسی و اجتماعی باید ۵۰ – ۵۰ باشد."

وی همچنین برخی دسته های انتخاباتی را به بی‌برنامگی در باره مسائل زنان متهم می‌کند.

آقای پدرام همچنین سه نوع سهمیه‌بندی (مطلق، سختگیرانه و اتکا به کیفیت) را مطرح کرد که بر اساس آن جایگاه زنان در ادارات دولتی برابر با سهم مردان خواهد بود و در استخدام کارمندان هم به زنان اولویت داده می‌شود.

همچنین وقتی آقای پدرام از تقسیم کارهای خانه بین زنان و مردان سخن گفت، با استقبال گرم زنان حاضر در همایش مواجه شد.

در همین حال شماری از مدافعان حقوق زن می‌گویند که حضور زنان در سیاست بیشتر نمادین بوده است و آنان از حکومت جدید می‌خواهند تا فرصت‌های بیشتری برای مشارکت سیاسی زنان فراهم کنند.

ترنم سعیدی یکی از این فعالان گفت: "ما به کسی رأی خواهیم داد که به حضور واقعی زنان باور داشته باشد، نه اینکه از زنان استفاده ابزاری و نمادین در زمان مبارزات انتخاباتی کند و سپس باورش نسبت به زنان تغییر کند."

حکومت وحدت ملی ادعا می‌کند که حضور و نقش زنان در ادارات دولتی نزدیک به سی درصد رسیده‌است.

در سطح رهبری از میان ۲۴ وزارت، سه وزارت را زنان رهبری می‌کنند، اما شمار زنان که به عنوان معاون وزیر کار می‌کنند چشم‌گیر گفته شده است.

XS
SM
MD
LG