لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

روزنامه‌های چاپ امروز کابل تلاش‌های صلح و انتخابات را بررسی کرده‌اند


روزنامه های کابل
روزنامه های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های شان تلاش‌های جاری صلح و انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامۀ خصوصی ویسا در سرمقاله خود این پرسش را مطرح کرده که "آیا بدون اجماع صلح ممکن است؟"

سرمقاله‌نویس با اشارۀ دور نهم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان، پرسیده که آیا این توافق صلح می‌آورد یا چهرۀ دیگری به جنگ می‌بخشد؟

نویسندۀ مطلب نوشته تا زمانی که برای این توافق همه افغان‌ها اجماع نداشته باشند و جهان آن را تضمین نکند، خطر نقض توافق هر لحظه امکان دارد.

  • مسیر

روزنامۀ خصوصی مسیر به توافق احتمالی صلح میان امریکا و طالبان اشاره کرده و نوشته است که هم‌زمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان با امریکا آتش‌بس می‌کنند، اما آتش‌بس با طرف‌های افغان صورت نخواهد گرفت.

سرمقاله‌نویس نوشته است که با توجه به مسایل جاری نیاز است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود، ادامه یابد و برای موفقیت آن تلاش شود.

روزنامه می‌نویسد هر دو طرف باید برای گذشت و قربانی آماده باشند و همچنان فشار مردمی گسترده برای موفقیت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مهم است.

  • دنیا

روزنامۀ خصوصی دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که "انتخابات بحران زا است و صلح یک نیاز".

در سرمقاله آمده است در حالی که گفت‌وگوهای صلح جریان دارد، حکومت می‌گوید که برگزاری انتخابات در ششم میزان سال روان حتمی است.

سرمقاله‌نویس این پرسش را مطرح کرده که آیا امکان برگزاری انتخابات شفاف وجود دارد؟

به باور سرمقاله نویس، تاکنون هیچ تضمینی برای شفافیت پروسۀ انتخابات موجود نیست و نیاز است که از فرصت‌های به‌میان آمدۀ صلح استفاده شود.

  • سرخط

روزنامۀ خصوصی سرخط نوشته است که گفت‌وگو های جاری صلح در قطر انتخابات ریاست جمهوری را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است اننخابات به موقع برگزار نشود.

سرمقاله نویس نوشته است با آن‌که برای افغان‌ها صلح یک نیاز است اما به گفتۀ وی با توجه به اهمیت آن باید این روند به صورت آهسته به پیش برود تا ضامن صلح دایمی و ختم جنگ شود.

  • هیواد

و روزنامۀ دولتی هیواد نوشته است، هرچند گفت‌وگوهای صلح در قطر پشت درهای بسته صورت می‌گیرد اما گفته‌هایی وجود داد که برخی دسته‌های گروه طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان بدون قید و شرط تأکید دارند.

در سرمقاله روزنامه آمده است حکومت افغانستان از حمایت مداوم ناتو به رهبری امریکا در افغانستان ستایش می‌کند و باید روند مبارزه با هراس افگنی به کامیابی بی‌انجامد.

XS
SM
MD
LG