لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

صدها آوارۀ جنگ میدان‌ وردک وارد بامیان شدند


بامیان، جای خالی مجسمۀ بودا
بامیان، جای خالی مجسمۀ بودا

با بالا گرفتن درگیری‌ها در درۀ میدان ولایت میدانوردک، صدها نفر از مردم محلی برای فرار از جنگ، زمین و خانه‌های خود را رها کرده و به بامیان پناه آورده‌اند.

به گفتۀ این آوارگان، آن‌ها با پای پیاده کیلومترها راه را طی کردند تا به موتر دسترسی پیدا کنند و خود را به بامیان برسانند.

عوض باشندۀ منطقۀ سرچشمه، یکی از کسانی است که به همراه خانواده‌اش به بامیان پناه آورده است. او در مورد دلیل ترک خانه و زندگی خود به رادیو آزادی گفت: "در منطقۀ ما جنگ آغاز شد. طالبان به طرف منطقۀ ما حمله کردند و کوچی‌ها از بالای کوه طرف مردم شلیک کردند."

عوض می‌افزاید: "گلولۀ هاوان نزدیک خانۀ ما اصابت کرد. یک زن و یک طفل زخمی شدند. بعد از این قضیه مردم از خانه‌های خود فرار کردند. یک تعداد از ما به بامیان آمدیم و یک تعداد دیگر در ولسوالی بهسود ماندند."

او می‌گوید: "تمام مردم پیاده حرکت کردند و حالا فصل برداشت حاصل زراعت و کار بود، ولی تمام محصولات زراعتی ما نیز روی زمین باقی ماند."

به گفتۀ مردم بامیان، تا حال بیش از ۷۰ خانواده، که شامل بیش از ۴۰۰ نفر می‌شود، به مرکز بامیان رسیده‌اند. شمار آن‌ها در حال افزایش است.

اقبال جوادی، رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث ولایت بامیان گفت: "ما در دو روز توانستیم به تعداد ۶۸ حانوادۀ بی‌جا شده را در خانه‌های رهایشی که مردم خودشان به صورت رضاکارانه داوطلب شده بودند؛ جابه‌جا کنیم. اقدامات ما به همکاری موسسات همکار از دو روز به این طرف آغاز شده و ما کار ارزیابی را شروع کردیم که تا دیروز ما توانستیم ۵۸ خانواده را ثبت کنیم."

این آوارگان در ابتدا با دشواری زیادی مواجه شدند. بسیاری از آن‌ها در مساجد جابه‌جا شدند. ولی مردم بامیان به کمک آن‌ها شتافتند و بیشتر آن‌ها را به خانه‌های خود بردند. میزبان‌های این آوارگان می‌گویند تا حال دولت و موسسات کمک‌رسانی کمکی به این مهاجران نکرده است.

هدایت یکی از شهروندان بامیان در این مورد افزود: "وضعیت آنها بسیار بد و خطر ناک است. آنها نه فرشی دارند، نه لباس گرمی و نه هم پولی برای مصارف خود دارند."

او خانوادهایی را می‌شناسد که به گفتۀ خودش، "در یکی از هوتل‌های بامیان اتاق گرفته بود و شبی ۵۰۰ افغانی بدون غذا پرداخت می‌کرد". هدایت می‌گوید: "این خانواده بعد از این‌که پولش خلاص شد و از کمک‌های دولت ناامید شد، مجبور با پول قرض به طرف کابل حرکت کرد."

این در حالی است که از چهار روز به این سو جنگ شدیدی بین نیروهای گروه طالبان و نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک جریان دارد. این جنگ باعث بسته شدن شاهراه کابل-بامیان از مسیر درۀ میدان و بی‌جا شدن صدها نفر شده است.

XS
SM
MD
LG