لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

حکومت افغانستان: هراس‌افگنی برای امریکا نیز یک تهدید است


آرشیف: صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
آرشیف: صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، حضور نظامی امریکا در افغانستان بر اساس یک برنامۀ منظم و ضرورت استوار است.

این در حالی است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است، برای خروج عساکرش از افغانستان عجله ندارد.

اما بر عکس مایک پمپیو وزیر خارجه اش می‌گوید، در صورت امکان هرچه زودتر بخش بزرگی از نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون خواهند شد.

مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

در حالی که مقام‌های امریکایی در بارۀ بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان اظهارات ضد و نقیض دارند، حکومت افغانستان می‌گوید امریکا برای چه‌گونه‌گی حضورش در این کشور برنامه منظم دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز پنج شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"به باور ما در این بخش چیزی ضد و نقیض نیست، مهم این است که در این‌جا به عساکر امریکایی چقدر ضرورت است، شما می‌دانید که تروریزم برای افغانستان و متحدین ما به خصوص امریکا یک تهدید بزرگ است، این تهدید تا زمانی که از بین نرود باید در برابرش مبارزۀ مشترک صورت گیرد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که، برای خروج نیروهای کشورش از افغانستان در حال حاضر کدام جدول زمانی وجود ندارد، اما مایک پمپیو وزیر خارجۀ امریکا گفته است، باور دارد که کشورش بتواند بخشی بزرگی از نیروهایش را در صورت ممکن از افغانستان بیرون کند.

آقای ترمپ روز دوشنبه هفتۀ جاری در حاشیۀ نشست کشورهای جی۷ به خبرنگاران گفت: "جدول زمانی برای بیرون کردن نیروهایش از افغانستان وجود ندارد و عجله‌ای در این باره ندارد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز نیروهای امریکایی در یک نشست خبری در پنتاگون گفته است که حرف زدن دربارۀ ادامۀ چه‌گونگی مبارزۀ ضد هراس‌افگنی نیروهای امریکایی در افغانستان پیش از وقت خواهد بود.

اما پرسش این است که اظهارات ضد و نقیض در این باره در شرایط کنونی چه معنا دارد و آیا می‌تواند مذاکرات جاری صلح را تحت تاثیر قرار دهد یا نه؟

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی در این باره گفت: "این اظهارات مقام‌های امریکایی برای فریب دادن حکومت افغانستان است. چنین اظهاراتی که از جانب امریکایی‌ها مطرح می‌شوند شاید به این معنا باشد که امریکایی‌ها می‌خواهند در افغانستان روحیۀ حکومت خراب نشود، مشکل به وجود نیاید و حکومت از بین نرود، اگر طالبان در این بخش نگران باشند مذاکرات شان را تا این حد به پیش نمی‌برند و گفت‌وگوها را قبلاً متوقف می‌ساختند."

از سوی انتظار خادم کارشناس دیگر افغان به این باور است که امریکا می‌خواهد با چنین اظهارات واکنش‌ها دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را کم کند.

"امریکا با چنین اظهارات می‌خواهد بر رهبری طالبان فشار‌ها را افزایش دهد تا به صلح تن دهند، موضوع دیگر این‌که امریکا می‌خواهد انتقادهای منتقدین خود را کاهش دهد که در بارۀ خروج سربازان خارجی دارند، در کل امریکایی‌ها در بارۀ افغانستان پالیسی واحد ندارند."

این در حالی است که در حال حاضر دور نهم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر جریان دارند و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بخش مهم این گفت‌وگوها خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG