لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

مقامات بریتانیا، فرانسه و جرمنی در مورد "برجام" بحث می‌کنند


آرشیف، نشست در مورد برجام در بروکسل
آرشیف، نشست در مورد برجام در بروکسل

شهر هلسینکی پایتخت فنلند امروز میزبان نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و جرمنی در مورد توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهان (برجام) است.

بر علاوه چین و روسیه، این سه کشور هم تا هنوز در توافقنامه هسته‌ای ایران باقی مانده‌اند و هدف نشست امروز فنلند تلاش برای حفظ این توافقنامه خوانده شده است.

قرار است فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا هم در نشست امروز اشتراک کند.

در کنار تلاش‌ها برای حفظ برجام، اشتراک کننده‌های نشست امروز فنلند در مورد امنیت کشتی‌ها در خلیج نیز صحبت می‌کنند.

روابط میان ایران و غرب سال گذشته میلادی پس از آن به تیرگی گرایید که ایالات متحده امریکا از توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهان خارج شد.

این توافقنامه در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده امضاء شده بود، دونالد ترمپ پس از به قدرت رسیدن این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران بسنده نیست.

توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی ایران با قدرت‌های جهان در بدل کاهش تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را محدود می ساخت.

ایران همواره گفته که برنامه هسته‌ای کشورش اهداف صلح آمیز دارد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده دیروز ۲۹ اگست تحریم‌های جدید بالای یک بانک لبنانی بنام " بانک اعتباری جمال" اعلام کرد و دلیل آنرا ارائه خدمات و تسهیلات مالی به حزب الله لبنان خواند.

از سوی دیگر مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفت که واشنگتن مصمم است تا حمایت‌ها از حزب الله را در داخل لبنان قطع کند.

او همچنان افرود که فعالیت‌های غیر مشروع بانک جمال به یک پارچگی و سلامت نظام بانکی و مالی لبنان لطمه می‌زند.

امریکا از سال ۱۹۹۷ میلادی بدین‌سو گروه حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

بر علاوه بانک لبنانی، وزارت خزانه داری امریکا تحریم‌ها را علیه چهار نفر در عمان وضع کرد و گفت که این افراد در انتقال پول از نیرو قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شاخه نظامی حماس دست دارند.

به گفته این وزارت، این افراد ده‌ها میلیون دالر را برای حماس فراهم کرده اند تا این گروه در نوار غزه دست به فعالیت‌های تروریستی بزند.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا در این مورد در حساب توییترش نوشته که کشورش به تحریم افراد و نهاد‌هایی که برنامه تروریستی حماس علیه اسرائیل و فلسطینیان را تسهیل و یا هم از آن حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

ایران تا هنوز در این مورد واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG