لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

عبدالله: یک رئیس ستاد انتخاباتی برای ریاست حکومت مؤقت از من نامبرده‌است


عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی
عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی

در ادامه کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی "ثبات و همگرایی" در یک همایش انتخاباتی‌اش بر این‌که احتمالاً اداره مؤقت در افغانستان بمیان آید و او ریاست این اداره را بر عهده خواهد داشت اشاره کرد.

آقای عبدالله روز جمعه در جریان این همایش با مطرح کردن سخنان طنز گونه‌ی هم چنان کارکرد یکی از رقبای انتخاباتی اش را به انتقاد گرفت.

وی گفت: "بازهم برای شما یاد آور شوم که در این روزها برخی از جنجال‌ها و یگان چیغ و پیغ در یکی از تیم‌ها میان رئیس تیم و رئیس ستاد آن بمیان آمده‌است که قصه هایش را خواهید شنید، چرا در کنار این‌که رئیس ستاد شان ناکام بوده است باز همان رئیس ستاد در باره حکومت مؤقت نام مرا یاد کرده و گفته که نامش در رأس اداره حکومت مطرح است، این اعصاب جلالتماب را خورد و خمیر کرده."

کمپاین انتخاباب تیم ثبات و همگرایی
کمپاین انتخاباب تیم ثبات و همگرایی

هر چند آقای عبدالله از کدام نامزد مشخصی نام نبُرد اما بشیر بیژن یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید که ممکن هدف آقای عبدالله از این سخنان رقیب انتخاباتی‌اش محمد اشرف غنی رهبر تیم "دولت ساز" باشد.

به گفته آقای بیژن این چنین سخنان خلاف اصول کارزارهای انتخاباتی است و نامزدان باید بجای چنین اظهار نظرها برنامه‌های انتخاباتی شان را برای مردم ارائه کنند.

پیش از این نیز ایجاد اداره موقت از سوی برخی چهره‌ها مطرح شده بوده. از این میان شهاب حکیمی یکی از نامزدان ریاست جمهوری از مردم خواسته است که از روند صلح و ایجاد اداره موقت در افغانستان حمایت کنند.

از سوی دیگر، عمران خان صدراعظم پاکستان در تازه ترین سخنان اش بار دیگر به ایجاد اداره موقت در افغانستان تاکید کرده است.

اما حکومت افغانستان پیش از این گفته است که افغانستان جای آزمودن حکومت موقت نیست و تعدیل قانون اساسی به تامین ثبات در این کشور کمک نمی‌تواند.

با این‌حال، در ادامه کارزارهای انتخاباتی، شماری از نامزدان به روز جمعه در همایش های انتخاباتی شان به تأمین امنیت، برگزاری انتخابات به وقت و زمان آن، گفتگوهای صلح با طالبان و موارد دیگری پرداختند.

از سوی دیگر احمد ولی مسعود یکی از نامزدان ریاست جمهوری در همایش انتخاباتی‌اش گفت که اگر انتخابات ریاست جمهوری با تقلب همراه باشد آن را تحریم خواهد کرد و جلو این روند را خواهند گرفت.

از این میان، رحمت الله نبیل رهبر دسته انتخاباتی "امنیت و عدالت "در همایش انتخاباتی‌اش از گفتگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر انتقاد کرد و گفت که در این روند تا کنون صدای مردم شنیده نشده است.

رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

"صدای ۳۰ میلیون افغان در این گفتگوها شنیده نشده است در این پروسه تنها صدا و خواست طالبان شنیده می‌شود، حکومت افغانستان تا کنون در این پروسه شامل نیست اما پاکستان که مردم را به این حالت رسانده است در این پروسه دخیل است."

سید نورالله جلیلی یکی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری
سید نورالله جلیلی یکی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری

از سوی دیگر، سید نورالله جلیلی یکی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری در همایش انتخاباتی‌اش به روز جمعه برنامه هایش را برای مردم ارائه کرد.

او گفت که معامله های پس پرده در روند صلح برایش پذیرفتنی نیست.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG