لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

پولیس: حمله گسترده طالبان به شهر قندوز عقب زده شد


نیروهای افغان در شهر کندز. August 31 2019
نیروهای افغان در شهر کندز. August 31 2019

مقام‌های امنیتی در ولایت قندوز می‌گویند که نیروهای امنیتی حمله گسترده گروه طالبان به شهر قندوز، مرکز این ولایت، را عقب زده‌اند.

سرور حسینی، سخنگوی پولیس قندوز شنبه (۹ سنبله) به رادیو آزادی گفت که این گروه ساعت ۱:۳۰ دیشب از چند طرف به سوی شهر قندوز حمله کرد.

به گفته او، درگیری بین نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان تا ساعت ۴:۳۰ بامداد به شدت ادامه داشت.

تا حال از تلفات دو طرف اطلاع دقیقی در دست نیست، اما خبرگزاری رویترز از قول منابع وزارت داخله گزارش داده که دستکم ۳۴ شورشی در اثر عملیات زمینی و هوایی در سه منطقه حومه شهر قندوز کشته شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش حمله شهر قندوز را تأیید کرده، اما افزوده که تلفاتی به اعضای این گروه وارد نشده است.

سخنگوی پولیس قندوز گفته که در حال حاضر از شدت جنگ کاسته شده و نیروهای تازه نفس کماندو در محلات آسیب‌پذیر حومه شهر مستقر شده‌اند.

مقام‌های امنیتی قندوز می‌گویند که تیراندازی هنوز هم بین دو طرف به صورت پراگنده ادامه دارد.

شهر کندز. August 31 2019
شهر کندز. August 31 2019

این وضعیت باشنده‌های شهر قندوز را شدیداً نگران ساخته است.

شاه رسول و غلام نبی دو تن از شهروندان قندوز در رابطه به رادیو آزادی گفتند: " کندز با یک فاجعه روبروست و بیش‌تر جاها را طالبان تصرف کرده‌اند."

"خواست ما این است که حکومت باید اوضاع را به حالت عادی برگرداند و ما دوبار بدبختی را تجربه کردیم و نمی‌خواهیم که بار سوم هم تجربه کنیم."

باشنده‌های قندوز می‌گویند در اثر جنگ سیستم آب‌رسانی، برق و هم‌چنین شبکه‌های مخابراتی قطع گردیده و علاوه بر آن دکان های شهر کاملاً بسته اند و این وضعیت مردم را با انواع چالش‌ها روبرو کرده است.

محمد امین و عبدالله دو تن دیگر از باشندگان قندوز در زمینه چنین گفتند: "دکان‌های شهر بسته اند، چهار طرف شهر جنگ است، وضعیت کاملاً خراب است."

"نه آب است، نه برق، وضعیت قندوز بسیار نگران کننده است."

گروه طالبان در حالی به شهر قندوز حمله کرده اند که نمایندگان این گروه در قطر سرگرم گفتگو با زلمی خلیلزاد، نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان هستند.

سخنگوی دفتر سیاسی این گروه به رادیو آزادی گفته که متن توافقنامه دو طرف نهایی شده و در حال حاضر مذاکرات در باره چگونگی اجرای آن ادامه دارد.

محمدا گل مجاهد، کارشناس امنیتی می‌گوید که طالبان این عملیات را به هدف "امتیازگیری در گفتگوهای صلح"، نشان دادن توانایی تهاجمی خود و پاسخ دادن به عملیات نظامی نیروهای دولتی در شمال افغانستان به راه انداخته است.

گروه طالبان در ماه جدی ۱۳۹۴ موفق شد برای مدت کوتاهی کنترول شهر قندوز را به دست گیرد. پس از آن این گروه چند بار تا ورودی‌های شهر قندوز پیشروی کرد، اما موفق به ورود به داخل شهر نشد.

XS
SM
MD
LG