لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

ویسا: تفاهمنامه دوحه فرصت است یا توطیه؟


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب تحلیلی و سرمقاله‌های خود بیشتر به بررسی مذاکرات جاری صلح میان نماینده‌های امریکایی و طالبان در دوحه پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش پرسیده که تفاهمنامه دوحه فرصت است یا توطیه؟

ویسا و شماری دیگر از روزنامه‌ها مدعی اند که به متن توافقنامه امریکا و طالبان دست یافته اند و به بررسی این متن پرداخته اند. اگرچه روزنامه به این نظر است که ممکن است این متن به عنوان توافقنامه دو طرف منتشر شود، اما منابع طالبان می‌گویند، متنی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، متن توافقنامه نیست.

به باور نویسنده، نکات مهم این متن اینست که امریکا تعهد کرده تمام نیروهایش را بدون قید و شرط از افغانستان بیرون می‌کند و همچنان از طالبان تعهد گرفته شده که بر ضد امریکا و متحدینش از خاک افغانستان استفاده نکنند.

سرمقاله نویس نوشته است حالا زمان گفتگوهای بین‌الافغانی فرا رسیده، اما طالبان باید با "غرور کاذب" خود فرصت تفاهم را از دست ندهند.

در پایان سرمقاله هشدار داده که اگر از تفاهمنامه دوحه مسئولان استفاده نکنند این فرصت از دست می‌رود.

  • سرخط

روزنامه سرخط سرمقاله خود را تحت عنوان این‌که امریکا با طالبان بازی می‌کند نوشته است.

در سرمقاله آمده است در اوج گفتگوهای صلح میان امریکایی‌ها و طالبان دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، با "بی پروایی" اعلان کرده است که حتی اگر توافق صلح با طالبان نهایی شود نیروهای خود را در افغانستان حفظ می‌کند.

سرمقاله نویس نوشته است که طالبان خیلی امیدوار به گفتگوهای صلح با نماینده‌های امریکایی هستند، اما چنانکه دیده می‌شود، امریکا خیلی متعهد به این توافقات و تعهدات خود در این مذاکرات نخواهد ماند و برای حضور نظامی خود در افغانستان از هر بهانه‌ای استفاده خواهد کرد.

  • هیواد

روزنامه هیواد، سرمقاله خود را با این پرسش آغاز کرده که گفتگوهای صلح به کدام سو روان است.

در سرمقاله آمده هر چند دور نهم گفتگوهای صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان به پایان رسیده اما در مورد آن جزئیات اندکی به نشر رسیده‌است.

سرمقاله می افزاید که با گفتگوهای صلح، نیروهای افغان حملات خود علیه طالبان را افزایش داده و آنان را در میدان‌های جنگ عقب رانده‌اند.

به باور سرمقاله نویس هیواد، حالا که طالبان در جنگ شکست خورده‌اند باید آنها صلح نمایند و بخاطر جنگ بیگانه از برادر کشی و خرابی کشور دست بردارند.

XS
SM
MD
LG